Kołnierz rury wydechowej - flansza, kryza
Dźwięk to nieodłączne zjawisko towarzyszące każdemu z nas w codziennym życiu. Może on dostarczać zarówno przyjemnych doznań, jak i stawać się uciążliwy, a nawet szkodliwy dla człowieka. Hałas szerokopasmowy zazwyczaj generują wszelkie urządzenia przemysłowe, a także samochodowe silniki spalinowe, przez co wymagają one zastosowania różnego rodzaju skutecznych środków wyciszających ich pracę. Jednym z nich jest bez wątpienia tłumik samochodowy.
Tłumik, jako element układu wydechowego samochodu, jest odpowiedzialny za absorbowanie hałasu wydobywającego się z jednostki napędowej. Zazwyczaj stosuje się dwa lub trzy tłumiki w systemie odprowadzania spalin, które są połączone ze sobą szeregowo. Pierwszy jest najczęściej tłumikiem absorbcyjnym odpowiedzialnym za wyciszanie niskich częstotliwości dźwięku, natomiast końcowa rura wydechowa tłumika ma za zadanie tłumić wysokie dźwięki. Każdy tłumik musi być wyposażony w tzw. kołnierz.
Kołnierz tłumika, nazywany również kryzą lub flanszą, wykonany jest zazwyczaj ze stali ST lub stali nierdzewnej. Ma on przeważnie grubość od 8 do 35 mm. Flansza nierdzewna pozwala na samodzielną naprawę układu wydechowego w samochodzie, bez konieczności wymiany całego układu. Pamiętajmy, że tłumik to najszybciej korodująca część samochodu, dlatego też najczęściej nie jest on objęty gwarancją producenta samochodu.
Współczesny tłumik pełni o wiele więcej funkcji niż jeszcze kilkanaście lat temu, stąd tak ważne jest odpowiednie dobranie tego elementu do konkretnego modelu samochodu. Niewłaściwy dobór tłumika może mieć negatywny wpływ na moc silnika, większe zużycie paliwa, a nawet może doprowadzić do przegrzania i spalenia jednostki napędowej. Zamontowanie nieodpowiedniego tłumika oraz złe uszczelnienie mogą doprowadzić również do przedostawania się silnie trującego tlenku węgla do kabiny samochodu, który jest niewyczuwalny dla człowieka.
Pamiętajmy, że tłumik musi zostać indywidualnie dobrany do konkretnego modelu auta i powinien być wykonany według odpowiednich zaleceń producenta danego samochodu. Podczas wyboru tłumika brana powinna być pod uwagę m.in. marka pojazdu, jego typ, rocznik, pojemność silnika czy też rodzaj skrzyni biegów. Obecny rynek części samochodowych oferuje bogatą gamę tego rodzaju elementów. W tym konkretnym przypadku warto postawić na wysokiej jakości tłumiki pochodzące od renomowanych producentów. Taką ofertę posiada na pewno sklep internetowy iParts.pl.
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Biały dym z rury wydechowej. W jaki sposób dochodzi do tego zjawiska? Co należy sprawdzić, gdy się pojawi?
- Strumienica samochodowa. Czym jest, jakie daje korzyści i kiedy warto ją zamontować?
- Aktywny układ wydechowy mechaniczny i elektroniczny, czyli gruszki vs przepustnice. Co nam daje i czy warto w to inwestować?
- Czarny dym z rury wydechowej. Jaka jest tego przyczyna? Jak postępować w sytuacji, gdy z wydechu leci czarny dym?
- Dlaczego samochód dymi na niebiesko? Z jakich powodów? Czego objawem jest niebieski dym z wydechu?
- Czujnik liniowy A/F, czyli nowy rodzaj czujnika tlenu. Czym jest, jak działa i do czego jest wykorzystywany?
- Wymiana kryzy wydechu. Czy skorodowana kryza może być powodem głośnej pracy układu wydechowego?
FAQ
Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, ale na ogół w autach występuje więcej niż jeden tłumik – zazwyczaj spotyka się dwa, a nawet trzy. Każdy z tłumików ma inne zadanie, każdy też wyposażony jest w specjalny kołnierz tłumika, określany również często jako kryza, czy flansza. Warto wiedzieć, że kołnierz tłumika (czy też kołnierz rury wydechowej) to jeden z najsłabszych i najbardziej awaryjnych elementów układu wydechowego. W przypadku niepokojących objawów ze strony wydechu nie należy więc od razu winić tłumika, wina może leżeć po stronie kołnierza.
Tłumiki pełnią bardzo ważne zadania w układzie wydechowym – tłumią odgłos pracy silnika, wspomagają oczyszczanie spalin, redukują drgania, dzięki czemu układ wydechowy nie rezonuje. W tym miejscu warto jednak podkreślić, że prawidłowa praca tłumika jest zależna od innych elementów, m.in. od kołnierza tłumika. Kołnierz (zwany też kryzą lub flanszą) stanowi co prawda dość awaryjny element, jednak nie można odmówić mu wagi jego roli. Kołnierz tłumika wymienia się równocześnie z tłumikiem, można również wymienić samą kryzę w przypadku, gdy tłumik jest w dobrym stanie. Warto pamiętać o regularnej kontroli - stan układu wydechowego powinno się sprawdzać co około 6 miesięcy.
Często spotykaną sytuacją jest poważne uszkodzenie kołnierza tłumika, podczas gdy sam tłumik działa bez zarzutu, a jego stan jest bardzo dobry. Wówczas wymiana całego tłumika mija się z celem - jak wymienić samą kryzę? Jednym sposobem jest wycięcie niesprawnego kołnierza i wspawanie w to miejsce nowego elementu. Drugim rozwiązaniem, które pozwala uniknąć spawania, jest dobranie takiego kołnierza tłumika, by można było go nasunąć na rurę, a następnie zacisnąć wszystko obejmą do rur. Najlepiej jednak udać się do warsztatu i pozostawić wymianę fachowcom.
Przy zakupie kołnierza tłumika warto przeanalizować kilka kwestii – przede wszystkim istotna jest wysoka jakość wykonania. Dobrzy, sprawdzeni producenci dbają o to, by produkty przechodziły odpowiednie testy, odznaczały się dużą wytrzymałością i odpornością na różne czynniki. W przypadku kołnierza tłumika należy zwrócić również uwagę na wymiary – zarówno na długość, szerokość, jak i średnicę, dzięki temu bez trudu dopasuje się część do modelu samochodu. Ważna jest również gwarancja zapewniana przy zakupie elementu.
W przypadku, gdy kołnierz tłumika (kryza, flansza) jest wyeksploatowany lub uszkodzony, niezbędna będzie jego wymiana. W ramach naszego szerokiego asortymentu przygotowaliśmy duży wybór kołnierzy tłumika, pasujących do różnych modeli samochodów. Koszt części różni się m.in. w zależności od producenta i konkretnych parametrów. W sklepie iParts.pl oferujemy naszym Klientom wyłącznie fabrycznie nowe kołnierze renomowanych marek, najczęściej w przedziale cenowym od około 30zł do około 200zł za sztukę.