Wybierz markę:
Haki holownicze - zaczepy samochodowe
Hak holowniczy z pewnością zwiększa możliwości transportowe naszego pojazdu. Możemy holować przyczepy towarowe jak i kempingowe czy też przewozić rowery na bagażniku montowanym na kuli haka. Z hakiem można jeździć bez przyczepy, jednak pod pewnymi warunkami. Nie przestrzegając ich narażamy się na mandat lub problemy z zakładem ubezpieczeń w razie ewentualnego wypadku.
Hak holowniczy w samochodzie
Definicja techniczna, znajduje się w jedynym aktualnym akcie prawnym, na podstawie, którego haki holownicze są atestowane (Regulamin nr 55 EKG ONZ), mówi, że haki holownicze to „Mechaniczne urządzenia sprzęgające i ich elementy” i oznaczają “wszelkie elementy ramy, części nośnych nadwozia i podwozia pojazdu silnikowego oraz przyczepy, przy pomocy których są one sprzężone, aby stworzyć zespół pojazdów lub pojazdy przegubowe. Należą do nich także części zamontowane na stałe lub odłączane, służące mocowaniu lub obsługiwaniu wyżej wymienionych urządzeń i elementów sprzęgających.”
Każdy hak do samochodu musi posiadać odpowiednią homologację. Sprzęt montowany w Polsce ma oznaczenie E20. Certyfikat gwarantuje odpowiednią wytrzymałość haka holowniczego, a także zapewnia właściwe parametry adekwatne dla danego modelu samochodu (m.in. odpowiednie punkty montażowe przewidziane dla konkretnej konstrukcji pojazdu).
Hak do samochodu w świetle przepisów prawa
Polskie przepisy nie nakładają na kierowcę obowiązku całkowitego demontażu lub chowania wystającej części haka. Nie jest dopuszczone jedynie poruszanie się po drogach z kulą zaczepu w sytuacji, gdy ogranicza ona widoczność kluczowych elementów samochodu (np. tablica rejestracyjna, światła przeciwmgielne, itp.). Całkiem inaczej jest za granicą, m.in. u naszych najbliższych sąsiadów. W Niemczech i Austrii nie wolną jeździć z podpiętą kulą, jeśli można ją zdemontować lub gdy jest ona niewykorzystywana. Jeśli hak samochodowy wraz z kulą to konstrukcja zamontowana na stałe, kierowca ma obowiązek założenia na kulę czerwony kapturek. Obowiązujące przepisy unijne nakładają na producentów haków holowniczych obowiązek stosowania urządzeń z funkcją demontażu kuli.
Haki holownicze mogą pełnić w samochodach kilka funkcji – wykorzystywane są głównie do ciągnięcia przyczep, ale mogą zostać użyte również do montażu dodatkowego bagażnika, za pośrednictwem którego można przewozić bezpiecznie m.in. rowery.
Jeżeli jesteśmy zdecydowani na zakup haka holowniczego, to w pierwszej kolejności powinniśmy dowiedzieć się, czy nasz samochód posiada taką możliwość. Pamiętajmy, że w niektórych, zwłaszcza mniejszych pojazdach, kompletny hak holowniczy nie może zostać zamontowany. Jeżeli jednak samochód daje możliwość montażu haka, zwróćmy uwagę na to, czy zaczep samochodowy posiada odpowiednią homologację oraz certyfikat Przemysłowego Instytutu Motoryzacji.
Ceny haków holowniczych, w zależności od ich funkcjonalności oraz przeznaczenia mogą zaczynać się już od ok. 200 PLN za wersje podstawowe, a kończyć się nawet na 2-3 tys. PLN – dotyczy to dedykowanych haków holowniczych pod konkretne modele, oferowanych przez dealerów.
Popularni producenci haków holowniczych
- Bosal
- Brink
- Westfalia
- NPS
- Topran
- Febi Bilstein
- Rameder
W ofercie iParts.pl znajdziesz wysokiej jakości, atestowany i homologowany hak holowniczy wpinany czy hak holowniczy wkręcany, a także wszystkie inne rodzaje zaczepów samochodowych. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Po chwili otrzymasz pełną listę dostępnych elementów do Twojego samochodu.
Powiązane kategorie produktowe
- bagażnik dachowy
- bagażniki i uchwyty rowerowe
- deflektory wiatru
- kliny pod koła
- linka holownicza
Zapraszamy do iParts.pl po tanie haki holownicze dostarczane przez renomowanych producentów zaczepów samochodowych. Gwarantujemy bardzo dobrą relację ceny do jakości wszystkich produktów, fachową pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia.
Polecane akcesoria do haków samochodowych:
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
FAQ
Ostateczna cena za montaż haka holowniczego jest uzależniona przede wszystkim od rodzaju samochodu oraz stopnia skomplikowania przy montażu (m.in. ilość elementów do demontażu, trudność podpięcia wiązki elektrycznej). Prosty montaż haka holowniczego kosztuje średnio 200 zł, trochę bardziej skomplikowany od 300 do 400 zł. Cena montażu kompletnego zestawu haka holowniczego wraz ze wszystkimi elementami montażowymi może wynieść od 350 zł do nawet 700 zł.
Ceny haków holowniczych, w zależności od ich funkcjonalności oraz przeznaczenia, zaczynają się już od ok. 200 zł za wersje podstawowe. Najbardziej skomplikowane rozwiązania z najwyższej półki jakościowej mogą kosztować nawet 2-3 tys. zł – dotyczy to przede wszystkim dedykowanych haków holowniczych pod konkretne modele aut.
Tak. Zarejestrowanie haka i wpis w dowodzie rejestracyjnym są niezbędne, aby można było legalnie korzystać z haka holowniczego na europejskich drogach.
Modyfikacja w konstrukcji samochodu w postaci montażu haka wymaga odnotowania w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. W tym celu konieczna jest wizyta w wydziale komunikacji należnym miejscu rejestracji pojazdu. Pamiętajmy również, że policja może wręczyć kierowcy mandat karny podczas kontroli drogowej za brak odpowiednich adnotacji w dowodzie rejestracyjnym. Mandat może opiewać na kwotę od 20 do nawet 500 zł. Do wykroczenia nie ma dopisanych punktów karnych.
Tak. Każdy dobry hak holowniczy musi mieć homologację europejską. Każdy model haka holowniczego, a zazwyczaj jeden hak pasuje tylko do jednego samochodu, musi mieć osobną homologację typu. O homologacji haka informuje znak duże „E” lub małe „e”. Duże „E” wykonuje się na podstawie Regulaminu nr 55 EKG ONZ, czyli Europejskiej Komisji Gospodarczej przy ONZ, natomiast małe „e” wynikało z Dyrektywy nr 94/20 Unii Europejskiej (małe ‘e’ ma cały czas ważność, mimo że już się go nie wykonuje).
Przy znaku homologacji haka holowniczego powinien znajdować się numer, np. E20, który oznacza kraj, w którym uzyskano znak homologacji typu. Dla Polski będzie to nr 20, dla Niemiec nr 1, dla Hiszpanii nr 9 itd. Wszystkie one są równoważne i pełnoprawne.
Przy doborze haka pod bagażnik rowerowy warto wziąć pod uwagę przede wszystkim dopuszczalny nacisk pionowy na kulę. Większość haków holowniczych dostępnych obecnie na rynku daje możliwość przewożenia nawet 4 rowerów jednocześnie (75 – 100 kg nacisku pionowego). Jeżeli hak holowniczych posiada mniejszy maksymalny nacisk pionowy na kulę (np. mniej niż 50 kg), to na takiej kuli bezpieczniej będzie przewozić maksymalnie 2 rowery.
Podczas pierwszego badania technicznego samochodu wyposażonego w hak holowniczy, należy zmierzyć wysokość kuli od podłoża. Według polskiej normy wysokość ta powinna wynosić 350-420 mm. Precyzuje to Norma PN-76-S-47291 - wymiary i położenie kulistej części haka holowniczego względem pojazdu i jezdni, a także wytyczne 94/20EWG.