Filtry DPF/FAP

Filtr cząstek stałych DPF/FAP

Systemy filtrów cząstek stałych tj. DPF czy FAP zostały stworzone w dobie ekologicznych rozwiązań, by jak najlepiej dbać o środowisko i spełnić europejskie normy względem emisji spalin. Cel został osiągnięty. Niestety, filtry cząstek stałych stały się także dużym problemem kierowców, którzy kupili samochód wyposażony w silnik diesla. Filtr cząstek stałych to bowiem jeden z najbardziej awaryjnych elementów silnika wysokoprężnego.

Filtr cząstek stałych w teorii

Filtr cząstek stałych stanowi element wydechu. Niepozorna, metalowa puszka jest wypełniona specjalnym wkładem, który pochłania szkodliwe cząstki stałe. To dzięki niemu silniki wysokoprężne mogą spełniać ekologiczną normę Euro 4. Cząstki stałe to de facto spaliny, wydychane przez silnik podczas jego pracy. Zwykle jest to sadza, która powstaje w wyniku spalania oleju napędowego. Filtry DPF czy FAP to urządzenia bardzo precyzyjne i niestety dosyć delikatne oraz trudne w obsłudze. Dlatego łatwo o stosunkowo kosztowne w naprawie uszkodzenia.

Budowa i działanie filtra cząstek stałych

Filtr cząstek stałych produkuje się ze stali nierdzewnej, co pozwala uzyskać optymalny stopień wytrzymałości i uniknąć procesu szybkiej degradacji. Wnętrze filtra wyposaża się w specjalną wkładkę, która została wykonana z węglanu krzemu i podobnych związków, co skutecznie osadza spaliny na filtrze. Działanie filtra cząstek stałych nie należy do skomplikowanych. Wspomniana wkładka po prostu zatrzymuje stałe cząstki spalin, czyli sadzę. Z kolei oczyszczenie filtra dokonuje się ze względu na rodzaj zastosowanego filtra.

Rodzaje filtrów cząstek stałych

Filtry cząstek stałych dzieli się na dwa typy: DPF (tzw. suche) i FAP (tj. mokre). Ich podstawowe zadanie pozostaje takie samo, czyli zatrzymać i dopalić cząstki sadzy znajdujące się w spalinach. Jednak w filtrach cząstek stałych FAP stosuje się specjalne dodatki do paliwa, które obniżają temp. wypalania sadzy; komputer dawkuje dodatki na podstawie ilości zatankowanego oleju napędowego. Niestety, filtr typu FAP ma także swoje wady tj. zużywa się znacznie szybciej, niż ma to miejsce w przypadku układu DPF, który oczyszcza się samoistnie, pod wpływem spalania i utleniania się sadzy.

Wymiana filtra cząstek stałych

Jeżeli poziom oleju wzrasta, to pierwszy, wyraźny sygnał ku temu, by sprawdzić stan filtra cząstek stałych. Ponadto trwałość filtra cząstek stałych została także ściśle określona przez producenta samochodu. Stosowna informacja została zawarta w instrukcji obsługi pojazdu. Wszystko zależne jest więc od modelu samochodu oraz od warunków, w których na co dzień się poruszamy. Niektóre filtry cząstek stałych cechuje długa żywotność tj. nawet kilkaset tysięcy kilometrów, zaś inne działają poprawnie przez zaledwie 80 – 120 tys km. Najlepszym sposobem jest oczywiście regularna kontrola i ocena stanu filtra.

Bogata oferta filtrów cząstek stałych sklepu internetowego iParts.pl to cała gama produktów do praktycznie każdej marki samochodu. Posiadamy filtry cząstek stałych, renomowanych producentów, między innymi takich jak Blue Print, Delphi, AMC, Klarius, Walker, Bosal i Quinton Hazell.

Wszystkie oferowane przez nas filtry cząstek stałych są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy).

Aby wybrać odpowiednią część do swojego samochodu, wybierz markę auta z powyższego zestawienia, następnie model, rocznik i na końcu - wersję silnikową.

Polecane akcesoria do układu wydechowego:

Najpopularniejsi producenci

Filtr cząstek stałych DPF/FAP BM CATALYSTS
Filtr cząstek stałych DPF/FAP KAMOKA
Filtr cząstek stałych DPF/FAP WALKER
Filtr cząstek stałych DPF/FAP MTS
Filtr cząstek stałych DPF/FAP BOSAL
Filtr cząstek stałych DPF/FAP KLARIUS
Filtr cząstek stałych DPF/FAP HJS
Filtr cząstek stałych DPF/FAP IMASAF
Filtr cząstek stałych DPF/FAP EEC

FAQ

Czy można samemu oczyścić filtr cząstek stałych?

Czyszczenie DPF bez demontażu można przeprowadzić samodzielnie. Umożliwiają to m.in. specjalistyczne preparaty typu K2 DPF Cleaner. Preparat należy wprowadzić do zimnego filtra poprzez miejsce przeznaczone na przykład dla czujnika ciśnienia czy temperatury. Z filtra DPF można na własną rękę usunąć popiół stosując strumień wody pod odpowiednio dostosowanym ciśnieniem. Natomiast w przypadku usuwania sadzy, warto zdecydować się na zakup odpowiedniego preparatu, który ułatwi i przyspieszy jej odklejenie.  

Jak sprawdzić ilość popiołu w DPF?

Zazwyczaj po przejechaniu zaledwie 53 000 km, około 50 proc. materiału znajdującego się w DPF stanowi popiół. Innymi słowy, ilość popiołu jest równa ilości sadzy przy maksymalnym dopuszczalnym limicie obciążenia sadzą wynoszącym 6 g / L.

Ilość popiołu w filtrze cząstek stałych można skontrolować za pomocą specjalnego testera diagnostycznego, dostępnego w każdym profesjonalnym serwisie samochodowym. Za pomocą takiego urządzenia mechanik będzie w stanie oszacować w skali procentowej, ile popiołu i sadzy znajduje się wewnątrz filtra cząstek stałych.

Stan techniczny DPF w dużej mierze zależy od kierowcy, a wszelkich niepokojących objawów w jego działaniu nie wolno bagatelizować. Warto wypalać DPF oraz od czasu do czasu zlecić jego regenerację w serwisie.

Czy można czyścić DPF płynem do kominków?

Niestety nie, i lepiej tego nie robić, ponieważ tego rodzaju płyny mają całkiem inne przeznaczenie. Co więcej, zastosowanie płynu wykorzystywanego do czyszczenia kominów może doprowadzić do uszkodzenia wkładu filtra cząstek stałych. Jeżeli samodzielne czyszczenie filtra cząstek stałych bez demontażu, to tylko z zastosowaniem odpowiednich specjalistycznych preparatów.

Ile kosztuje wypalenie, a ile wymiana filtra cząstek stałych?

Cena usługi wypalenia filtra cząstek stałych to około 80-100 zł (warsztat) i do 200-250 zł (ASO). Niektórzy kierowcy kupują proste programy do komputera pokładowego samochodu wraz z kablem diagnostycznym, dzięki którym możliwe jest elektroniczne wymuszenie wypalenia DPF.

Nawet w samochodach, do których oryginalne części zamienne są stosunkowo tanie, filtr cząstek stałych może kosztować minimalnie 3000 zł. W przypadku niektórych marek motoryzacyjnych cena nowego filtra osiąga 8000 zł, a nawet grubo ponad 10 000 zł. Warto więc dbać o DPF w swoim samochodzie.

Co ile wymienia się filtr cząstek stałych?

Większość producentów podaje, że filtr DPF powinien być sprawny przez nawet 250 tysięcy kilometrów. To tyle teorii. W praktyce filtr może wymagać wymiany co 120-160 tysięcy kilometrów. Koszt takiej operacji wynosi przynajmniej 2500 złotych. Nowoczesne, dobrej jakości filtry cząstek stałych posiadają funkcję samooczyszczenia i samoczynnie wypalają nagromadzoną w nich sadzę, o ile kierowcy uda się jechać przez co najmniej 15 kilometrów, na 4 biegu, z prędkością 60 km/h.