Czujniki i sterowniki automatycznej skrzyni biegów

Co jest najczęstszym powodem usterki automatycznej skrzyni biegów? Oczywiście, elektronika sterująca. Jednym z najbardziej awaryjnych elementów w tym zakresie jest czujnik prędkości obrotowej automatycznej skrzyni biegów. Jego uszkodzenie powoduje przejście przekładni w tryb awaryjny, a w następstwie wywołuje problemy z prawidłowym wybieraniem poszczególnych biegów.

Czujniki automatu w samochodzie

W przeciwieństwie do manualnej przekładni, za pomocą której to kierowca decyduje o zmianie przełożenia poprzez drążek zmiany biegów i sprzęgła, w sterowanych elektrycznie automatach to czujnik automatycznej skrzyni biegów odpowiada za podejmowanie takich decyzji, bez ingerencji kierującego. Tego typu czujniki przesyłają niezbędne informacje do sterownika układu napędowego (PCM) oraz sterownika skrzyni biegów. Na ich podstawie PCM określa, w którym momencie powinna nastąpić zmiany biegu.

Czujnik prędkości obrotowej automatu

Czujnik obrotów automatycznej skrzyni biegów odpowiada za pomiar prędkości obrotowej wału przekładni. Zebrane informacje trafiają bezpośrednio do sterownika automatycznej skrzyni biegów poprzez przewód sygnałowo – zasilający. Na ich podstawie sterownik automatycznej skrzyni biegów załącza poszczególne przełożenia, a także określa siłę zmiany biegów.

Najczęściej stosuje się dwa rodzaje czujników prędkości obrotowej skrzyni biegów:

  • indukcyjne,
  • hallotronowe (działanie oparte na zjawisku Halla)

Czujnik prędkości obrotowej skrzyni biegów pracuje w oparciu o zjawisko indukcji magnetycznej lub zjawisko Halla. W obu przypadkach źródłem zmiany pola magnetycznego i powstawania impulsów elektrycznych jest pole magnetyczne, generowane na skutek ruchu obrotowego wieńca zębatego. Impulsy elektryczne trafiają bezpośrednio do sterownika. Specjalny algorytm umożliwia ich mierzenie, a następnie przetwarzanie na odpowiednie informacje.

Czujniki prędkości wejściowej i wyjściowej

Czujnik prędkości wejściowej mierzy prędkość obrotową wałka wejściowego, natomiast czujnik prędkości wyjściowej dokonuje pomiaru prędkości wałka wyjściowego. Oba te czujniki współpracują ze sobą, aby zapewnić sterownikowi układu napędowego jak najwięcej danych potrzebnych do obliczenia prawidłowej różnicy prędkości między wałem korbowym a wałkiem wyjściowym skrzyni biegów i na tej podstawie zmienić przełożenie.

Standard EOBD zawiera kody usterek dla czujników prędkości wejściowej i wyjściowej. Dla przykładu, kod P0723 informuje, że nastąpiło okresowe przerwanie obwodu prądowego czujnika prędkości wyjściowej. Przyczyną tego jest najprawdopodobniej problem w obwodzie lub słaby styk z PCM.

Typowe usterki czujnika automatycznej skrzyni biegów

Podstawowe objawy awarii to:

  • przejście automatycznej skrzyni biegów w tryb awaryjny
  • problemy z prawidłowym działaniem przekładni
  • większe zużycie paliwa
  • świecąca się kontrolka ostrzegawcza na desce rozdzielczej
  • zapisanie błędu w pamięci sterownika

Przyczyny awarii:

  • zanieczyszczenie czujnika automatycznej skrzyni biegów opiłkami
  • zaśniedzenie wtyczki/gniazda przewodu sygnałowo – zasilającego
  • uszkodzenie przewodu sygnałowego
  • zwarcie wewnętrzne w czujniku
  • uszkodzenie mechaniczne pierścienia impulsowego

Sklep iParts.pl oferuje kierowcą bogatą ofertę czujników do każdego typu przekładni, w tym oczywiście również czujnik prędkości obrotowej automatycznej skrzyni biegów. Zapewniamy profesjonalną pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia. Tylko w iParts.pl kupisz produkty motoryzacyjne tanio i jednocześnie o dobrej jakości!

Najpopularniejsi producenci

Czujniki automatycznej skrzyni biegów SIDAT
Czujniki automatycznej skrzyni biegów MEAT & DORIA
Czujniki automatycznej skrzyni biegów HOFFER
Czujniki automatycznej skrzyni biegów VEMO
Czujniki automatycznej skrzyni biegów FACET
Czujniki automatycznej skrzyni biegów EPS
Czujniki automatycznej skrzyni biegów KW
Czujniki automatycznej skrzyni biegów LUCAS
Czujniki automatycznej skrzyni biegów AUTLOG

FAQ

Czym jest czujnik automatycznej skrzyni biegów?

Czujnik automatycznej skrzyni biegów to wbrew pozorom niezbyt skomplikowany element. Jest to niewielkie urządzenie konstrukcji metalowej zlokalizowane w sąsiedztwie skrzyni biegów i podłączone do sterownika. Czujnik pobiera dane prędkości obrotowej skrzyni biegów i zwykle dzięki wykorzystaniu zjawiska Halla przekazuje je do sterownika. Dzięki znajomości prędkości obrotowej, sterownik podejmuje decyzje o regulacji siły zmiany biegów i o uruchomieniu poszczególnych biegów. Dane zebrane wykorzystywane są do sterowania pracą automatycznej skrzyni biegów.

Jakie czujniki automatycznej skrzyni biegów wyróżniamy?

Głównym celem działania czujnika automatycznej skrzyni biegów jest wyznaczenie optymalnego momentu zmiany biegu. W automatycznej skrzyni biegów wykorzystuje się:

  • czujniki prędkości - określają prędkość na wałkach wejściowych i wyjściowych,
  • czujniki ciśnienia i temperatury płynu roboczego,
  • czujnik położenia selektora (blokada).

Każdy z czujników ma swoje własne przeznaczenie. Nowoczesne pojazdy wykorzystują dynamiczny program sterujący, który na podstawie danych pochodzących z czujników, pozwala dobrać optymalny tryb w zależności od warunków pracy i aktualnego trybu jazdy samochodu.

Co powoduje awarię czujnika?

Wszelkiego rodzaju usterki czujnika automatycznej skrzyni biegów sprawiają, że sterownik przechodzi w tryb awaryjny. W takim wypadku błąd zapisywany jest w pamięci sterownika pojazdu, a kierowca na desce rozdzielczej widzi włączenie się kontrolki silnika, czyli przejście automatycznej skrzyni biegów w tryb awaryjny.

Przyczyn awarii czujnika może być wiele. Awarię czujnika może spowodować przerwanie przewodów elektrycznych, ich zwarcie, bądź korozja czujnika. Niekiedy może dojść do uszkodzenia mechanicznego lub zanieczyszczenia czujnika. Wówczas konieczna jest wizyta u mechanika w celu kontroli czujnika automatycznej skrzyni biegów. Nie warto zwlekać, gdyż może spowodować to uszkodzenie innych części układu.

Jakie objawy oznaczają uszkodzenie czujnika?

Przede wszystkim awarie czujnika automatycznej skrzyni biegów zaburzają nasz codzienny komfort jazdy. Początkowo usterka nie daje o sobie znać, następnie postępuje stopniowo, a objawy ulegają nasileniu. Przede wszystkim może dochodzić do falowania obrotów, wypadania biegu w trakcie jazdy, czy szarpania auta przy jeździe na niższych obrotach. W automatycznej skrzyni biegów mogą być to też problemy z przełożeniami, wspomniane wcześniej przejście w tryb awaryjny, czy samoczynne przełączanie się trybów i wszelkiego rodzaju problemy, gdy bieg znajduje się na pozycji P, a my chcemy odpalić samochód.

Co robić w sytuacji awarii czujnika skrzyni biegów?

Za każdym razem, kiedy zauważymy niepokojące objawy uszkodzonego czujnika, należy jak najszybciej udać się na stację diagnostyczną, gdzie specjalista podłączy nasz pojazd do komputera. Jeśli okaże się, że uszkodzony jest czujnik automatycznej skrzyni biegów, jego naprawa może okazać się niemożliwa. Wówczas należy kupić nowy czujnik, decydując się na oryginalną część, bądź jej zamiennik pochodzący z dobrego źródła. Do takich zalicza się sklep iParts. W naszej ofercie znajdą Państwo wiele modeli czujników automatycznej skrzyni biegów do pojazdów różnych marek.