Stały napinacz paska

Aby pasek klinowy spełniał swoje funkcje polegające m.in. na napędzaniu osprzętu silnika, musi on pracować bez żadnego poślizgu. Musi więc zostać napięty z odpowiednią siłą. Za naciąganie paska odpowiedzialny jest napinacz paska wielorowkowego. Zbyt słaby naciąg doprowadzi do ślizgania się paska, a to z kolei spowoduje, że poszczególne elementy osprzętu jednostki napędowej nie będą właściwie przez niego napędzane.

Współczesne napinacze są zbudowane najczęściej ze specjalnej rolki dociskającej, która umieszczona jest na obrotowej dźwigni. Dźwignia razem z rolką dociskana jest do paska klinowego za pomocą mocnej sprężyny. Dawniej stosowano napinacze stałe, które w momencie instalacji paska musiały być blokowane w danej pozycji. Obecnie do kontroli napięcia oraz dynamiki układu napędu używa się napinaczy automatycznych (zmiennych).


Przykładowe pytania

  • Co to jest Stały napinacz paska?
  • Stały napinacz paska w samochodzie
  • Jak działa Stały napinacz paska?