Bez iskry nie byłoby mowy o zapłonie mieszanki paliwowej wewnątrz silnika benzynowego, a tym samym nie mógłby się on stać źródłem napędu dla auta. Dla procesu tworzenia iskry kluczowe znaczenie mają przewody zapłonowe i świece. Liczy się jednak nie tylko ich obecność, ale także i stan. Nie zapominajcie o tym!

Dzisiaj porozmawiamy o dwóch bardzo ważnych elementach każdego silnika benzynowego. Przewody zajmują się przenoszeniem wysokiego napięcia skondensowanego w cewce, a świece przetwarzają je w iskrę zapalającą mieszankę paliwową. Każda świeca składa się z tzw. nakrętki kontaktowej. To do niej podłącza się przewód wysokiego napięcia. Następnym elementem jest ceramiczny izolator. Jego zadaniem jest separowanie impulsów elektrycznych. Ponadto jest on odporny na niekorzystne i zmienne warunki występujące w trakcie pracy motoru. Jak bardzo niekorzystne? Przy dużym obciążeniu działa na niego temperatura dochodząca do trzech tysięcy stopni Celsjusza oraz ciśnienie nawet 100 barów.

Kluczową częścią jest korpus. Umożliwia on montaż świecy w gnieździe i stanowi fundament, w którym umieszczone są elektrody. Uszczelka zewnętrzna doszczelnia połączenie świecy z głowicą, a wewnętrzna izolatora z korpusem. Ogromne znaczenie ma elektroda środkowa i elektroda lub elektrody boczne (zwane inaczej masowymi). To między nimi przeskakuje iskra zapłonowa. Świece są poddawane działaniu ogromnego napięcia. Podczas zapłonu jego wartość potrafi sięgnąć nawet 40 tysięcy woltów. Dla porównania napięcie w kontakcie jest prawie 174 razy niższe!

Świece - wytrzymują nawet 20 milionów cykli!

Świece i przewody zapłonoweW ciągu każdej minuty pracy świeca wykonuje nawet ponad tysiąc cykli zapłonowych. Intensywność pracy w połączeniu z trudnymi warunkami sprawia, że żadne z urządzeń nie okaże się bezobsługowe. Trwałość świec standardowych, w których elektrody są pokryte niklem, jest określona mniej więcej na 20 milionów cykli. To oznacza, że wymiana jest konieczna co 20 - 30 tysięcy kilometrów. W przypadku silników eksploatowanych na LPG interwał warto skrócić do maksymalnie 15 - 20 tysięcy kilometrów.

O wiele wyższą trwałość mają świece zapłonowe z elektrodami pokrytymi platyną lub irydem. Użycie materiału szlachetnego sprawia, że pozwalają na pokonanie nawet 130 tysięcy kilometrów. Świec irydowych dotyczy jednak pewne obostrzenie. Nie powinny być montowane w jednostkach napędowych, które nie znoszą dużej temperatury w komorze spalania. Czemu? W zdecydowanie mniejszym stopniu oddają ciepło. Ostatnim typem są świece wieloelektrodowe, które posiadają co najmniej dwie elektrody boczne.

O zużyciu świec zapłonowych najczęściej decyduje nagar zbierający się na powierzchni elektrod. Warstwa sadzy osłabia ich działanie i powoduje, że pogarszają się osiągi silnika oraz rośnie spalanie. Początkowo zmiana może być niezauważalna. W końcu następuje stopniowo. Najwyraźniejszym objawem awarii będą problemy z rozruchem i nierównomierna praca motoru. Zużycia świec pod żadnym pozorem nie można ignorować. Długotrwała jazda z niesprawnym układem zapłonowym może doprowadzić do wypalenia tłoków, zniszczenia katalizatora oraz uszkodzenia przewodów i cewek zapłonowych.

Świece należy zawsze wymieniać w komplecie. Zakup nowego zestawu nie stanowi nadmiernie wygórowanego wydatku. Ceny zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych. Podczas wyboru świec nie należy kierować się wyłącznie ich wyglądem. Czynnik ten ma duże znaczenie, jednak nie jest kluczowy. Bardzo ważne są parametry pracy urządzenia. Podczas wizyty w sklepie motoryzacyjnym nie warto oszczędzać. Czasami niewiele droższe świece renomowanego producenta są wykonane z lepszej jakości materiałów, a tym samym starczą na dłużej. Podczas wymiany najlepiej skorzystać z pomocy mechanika. To pozwoli uniknąć ukręcenia izolatora podczas demontażu świecy i zniszczenia gwintu podczas jej dokręcania. 

Przewody zapłonowe: można się bez nich obejść!

O ile jeszcze kilka lat temu przewody wysokiego napięcia były absolutnym wymogiem, o tyle dzisiaj ich stosowanie nie jest obligatoryjne. W nowoczesnych jednostkach napędowych cewki zapłonowe montuje się bezpośrednio na świecach, w efekcie czego obecność kabli została wyeliminowana. Przewody zapłonowe mają opinię trwałych. Czynnikiem, który w sposób szczególny skraca czas ich życia jest eksploatacja auta z niesprawnymi świecami. To powoduje, że w ich wnętrzu dochodzi do przeciążeń, a na gumowym izolatorze pojawiają się ślady wypalenia. Poza tym zdarzają się przerwania izolacji oraz zaśniedziałe styki.

Na rynku najczęściej spotykane są trzy rodzaje przewodów zapłonowych. Miedziane są najstarsze i jednocześnie najczęściej spotykane. Charakteryzują się wysoką wytrzymałością na uszkodzenia mechaniczne, ale rezystory tłumiące drgania ograniczają moc iskry. Całkowicie odwrotne właściwości mają przewody węglowe. W ich przypadku w roli wkładu pojawia się włókno szklane impregnowane świetnym przewodnikiem - węglem. Przewody ferromagnetyczne posiadają rdzeń wykonany z włókna szklanego owiniętego drutem nierdzewnym. Ich zaletą jest dobre tłumienie zakłóceń, wysokie przewodnictwo i wzmacnianie iskry.

Świece zapłonowe oferowane w sklepie iParts.pl:
/czesci-samochodowe/swiece-zaplonowe,100151.html

Przewody zapłonowe oferowane w sklepie iParts.pl:
/czesci-samochodowe/przewody-zaplonowe,100153.html