Układ klimatyzacji w samochodzie to system wymagający co pewien czas pewnych zabiegów kosmetyczno-pielęgnacyjnych, które mają na celu zapewnienie jego długiej i bezawaryjnej pracy. Niestety, większość kierowców zapomina o obowiązkach związanych z obsługą tego układu i zaczyna reagować dopiero w sytuacji, gdy wewnątrz kabiny odczuwalny jest nieprzyjemny zapach.

Warto uświadomić sobie, że taka spóźniona reakcja, może okazać się niewystarczająca i oznaczać spore wydatki względem naprawy. Przyczyną wszelkich problemów jest parownik, który z uwagi na specyficzne warunki pracy – wilgoć i brak dostępu światła – narażony jest na powstawanie w jego obrębie różnego rodzaju grzybów i pleśni, które są niezwykle groźne dla zdrowia.

Niebezpieczny smród

Mało przyjemny zapach, który wydobywa się poprzez dmuchawę i kratki wentylacyjne do wnętrza samochodu wpływa w znaczny sposób na odczuwalny przez podróżujących dyskomfort. Oprócz tego naraża użytkowników na pojawienie się niepożądanych reakcji alergicznych. Niestety, w sytuacji kiedy czuć nieprzyjemny zapach zwykle jest już za późno na działania profilaktyczne względem układu klimatyzacji i wówczas okazuje się, że wymiana filtra kabinowego nie wystarczy. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji należy regularnie stosować środki chemiczne, które zagwarantują skuteczną profilaktykę.

Aktywne pianki

Zdecydowanie najprostszą i zarazem najtańszą metodą profilaktycznego oczyszczania i dezynfekcji układu klimatyzacji są aktywne pianki. Preparat wyposażony jest w długi elastyczny wężyk, który wprowadza się do kanału wentylacyjnego. Pianka to w rzeczywistości bardzo delikatna, nielepka substancja, która dzięki właściwościom penetrującym dociera do wszelkich trudno dostępnych zakamarków w kanałach wentylacyjnych, a przede wszystkim do ożebrowanej powierzchni parownika. Substancje zawarte w aktywnej piance działają na bakterie i grzyby niwelując ich działanie oraz ograniczając wydzielanie nieprzyjemnych zapachów.

W celu utrwalenia efektu, sugerujemy po oczyszczeniu układu pianką aktywną przeprowadzić jego dodatkową dezynfekcję za pomocą sprayów z cząsteczkami nanosrebra. Specjalna nanotechnologia gwarantuje skuteczną walkę z nieprzyjemnymi zapachami na długo po zastosowaniu preparatu piankowego.

Ozonowanie układu klimatyzacji

Urządzenie zwane ozonatorem bardzo łatwo można opisać jako wytwornicę ozonu – średnio ok. 1000 mg/h. Warto uświadomić sobie fakt, że ozon posiada bardzo wysoką zdolność utleniania, co pozwala sukcesywnie pozbyć się bakterii, pleśni, kurzu oraz wszelkiego rodzaju nieprzyjemnych zapachów w samochodzie. Zabieg wygląda stosunkowo prosto – do kabiny samochodu wprowadza się ozonator, następnie uruchamiamy silnik auta, włączamy wentylator i ozonator. Sugerujemy wówczas ustawić obieg wewnętrzny powietrza. Urządzenie tworzy ozon, który krąży po układzie wentylacji samochodu zabijając wszelkie drobnoustroje. Operacja trwa maksymalnie 40 minut.

Ultradźwięki

Jest to jedno z najnowszych rozwiązań, które służy oczyszczeniu wnętrza samochodu z grzybów i bakterii. Operacja oczyszczania odbywa się za pomocą specjalnego urządzenia, które wytwarza ultradźwięki o częstotliwości 1.7 MHz. Powstałe ultradźwięki zamieniają mocno skondensowany płyn dezynfekujący w mgłę o średnicy kropel około 5 mikronów. Mgła stopniowo wypełnia całe wnętrze samochodu i przedostaje się do parownika usuwając wszystkie zanieczyszczenia znajdujące się w układzie.