Postanowiliście w końcu zmienić coś w swoim samochodzie, nieco go upiększyć, unowocześnić i podrasować. Kupiliście nowy komplet felg aluminiowych, idealnie dobranych pod względem rozmiaru czy odsadzenia i… i nie pasują. Otwory montażowe felgi nie pokrywają się z otworami w piaście koła. Skąd taka pomyłka? Najwyraźniej pominęliście parametr PCD, czyli rozstaw śrub w feldze.

Nie ważne jak piękne i drogie felgi kupicie do swojego auta. Okażą się dla Was całkowicie bezużyteczne, jeśli nie będziecie ich w stanie zamontować. A o tym, czy będą one możliwe do zamontowania, decyduje cały szereg parametrów, w tym:

  • rozmiar felgi,
  • odsadzenie felgi,
  • średnica otworu centralnego
  • oraz – rzecz jasna – omawiany tu rozstaw śrub.

Ten ostatni parametr tak wielu kierowcom przyczynił sporych problemów, iż w powszechnej świadomości utarło się, że po prostu należy na niego zwracać uwagę. Ale po co i dlaczego?

Czym jest rozstaw śrub w feldze i jak należy rozumieć opisujące go oznaczenia?

W ujęciu definicyjnym, rozstaw śrub w feldze (PCD) jest parametrem wyznaczającym ilość otworów montażowych oraz odległość pomiędzy otworami ułożonymi przeciwstawnie. Przekładając to na bardziej zrozumiały język, należy podejść do tego parametru w sposób kilkustopniowy:

  1. Każda felga (stare definicje rozstawu śrub wiąż dotyczą wyłącznie felg stalowych i aluminiowych) posiada określoną ilość oraz układ otworów montażowych.
  2. Ilość śrub montażowych może być różna i wynosić np. 4, 5, 6 czy 8.
  3. Sama odległość pomiędzy otworami przeciwstawnymi to zaledwie połowa parametru, aby określić, jaki dokładnie jest rozstaw śrub, należy również uwzględnić ich ilość.

Właśnie z tego powodu rozstaw śrub w felgach samochodowych podawany jest w formie dwóch liczby, określających zarówno ilość otworów, jak i odległość pomiędzy otworami ułożonymi przeciwstawnie. Przykładowo, parametr PCD (rozstaw śrub felgi) wynoszący 5x100 należy odczytywać jako:

  • 5 otworów montażowych,
  • odległość pomiędzy środkami przeciwstawnie ułożonych otworów montażowych wynosi dokładnie 100 mm.

Czasami parametr PCD podawany jest nie w milimetrach, ale w calach (jak przy rozmiarze felgi), wówczas nasze 5x100 zmieni się w 5x4.00. Wszystko tu zależy od producenta. Przykładowy przelicznik parametru PCD podawanego w cala na PCD w milimetrach przedstawia się następująco:

Rozstaw śrub w feldze - tabela

Rozstaw śrub w felgach jest kluczowy dla dopasowania felgi do piasty koła, jednak nie jest już decydujący. Odkąd na rynku pojawiły się specjalne adaptery (dystanse umożliwiające zmianę rozstawu śrub w felgach), kierowcy mają niemal pełną dowolność w dopasowywaniu felg do swoich aut. Niemal, gdyż nie w każdym przypadku użycie takiego adaptera może wchodzić w grę.

W jaki sposób możecie samodzielnie zmierzyć rozstaw śrub każdej felgi?

Sposób pomiaru rozstawu śrub w feldze zależy od tego, jaka jest ich ilość. W przypadku parzystej ilości otworów pomiar jest prosty i bardzo szybki. Trudniej będzie z felgami o nieparzystej liczbie otworów. I tak:

  • dokonując pomiaru rozstawu śrub w feldze o parzystej ilości otworów, niezbędna będzie Wam dobra suwmiarka. Taką suwmiarkę znajdziecie u nas w różnych wersjach i w naprawdę dobrej cenie, np. klasyczną suwmiarkę 150 mm dokładność 0.02 mm marki Rexxer lub suwmiarkę elektroniczną 150mm 0,03mm marki YATO;
  • przy pomocy suwmiarki dokonujecie pomiaru pomiędzy krawędziami lub centralnymi punktami przeciwlegle ułożonych otworów montażowych, otrzymując wraz z ich ilością parametr PCD.

Jak zmierzyć rozstaw śrub w feldze?

Aby otrzymać prawidłowy wynik w przypadku felg o nieparzystej liczbie otworów, musicie dodać do siebie:

jedną średnicę otworu montażowego + dwie odległości pomiędzy otworem mocującym a otworem centralny + średnicę otworu centralnego.

W ten sposób otrzymacie parametr PCD, według którego powinniście dobierać nowe felgi.