Objawy zużycia koła dwumasowego

, W kategorii Koło zamachowe
    

Koło dwumasowe to element układu napędowego, który u sporej części kierowców wzbudza negatywne odczucia. Reakcje te wywołują stosunkowo wysokie koszty naprawy potocznie zwanej „dwumasy”. Czy stosowanie dwumasy to faktycznie masa straconych pieniędzy? Sprawdźmy jakie są jej zalety oraz jakie objawy sygnalizują nam jej zużycie.

Koło dwumasowe to element tłumiący drgania skrętne występujące w układzie napędowym podczas pracy silnika. Dotychczas zadanie to należało do tłumika drgań umieszczonego przy tarczy sprzęgła, jednak wzrost sił, przeciążeń i minimalizacja masy po stronie skrzyni biegów wpłynęły na konieczność przeniesienia tłumika drgań skrętnych na koło zamachowe.

Współcześnie produkowane samochody z silnikiem diesela, praktycznie we wszystkich przypadkach wyposażane są w dwumasowe koła zamachowe. Coraz częściej znajdują one zastosowanie również w silnikach benzynowych. Ich niepodważalną zaletą jest eliminacja drgań i zmniejszenie momentu bezwładności po stronie silnika. Odczuwalną korzyścią jest również obniżenie poziomu hałasu i szarpania w zakresie małych prędkości obrotowych. Stosowanie koła dwumasowego pozwala też na zmniejszenie zużycia paliwa na poziomie około 5%.

Szacuje się, że przeciętny przebieg auta, w którym zachodzi konieczność wymiany koła dwumasowego to przedział 160 000 – 200 000 km. Nie oznacza to jednak, że do uszkodzeń nowej „dwumasy” nie może dojść wcześniej, nawet po przejechaniu zaledwie 60 000 km. Awarie te wówczas spowodowane są z reguły stylem jazdy.

Jak przedłużyć żywotność koła dwumasowego?

Objawy zużycia koła dwumasowego
Istnieje kilka sposobów, dzięki którym użytkownicy aut wyposażonych w dwumasowe koła zamachowe mogą przedłużyć ich żywotność. Metody te to nic innego jak system zachowań, które wprowadzić należy do codziennego życia.

Pierwszą, teoretycznie prostą i oczywistą sprawą jest uruchamianie i gaszenie silnika przy wciśniętym pedale sprzęgła. Większość z nas uznaje to za naturalne, jednak nie wszyscy kierowcy się do tego stosują. Dbając o koło dwumasowe należy również unikać jazdy na zbyt wysokich obrotach, przeciążania auta, ciągnięcia zbyt dużego ładunku np. przyczepy o ładowności większej niż zalecana. Podstawowym i często spotykanym błędem jest brawura – ruszanie z piskiem opon, energiczne zmiany biegów oraz szybkie puszczanie pedału sprzęgła. Ważne jest zatem, aby co jakiś czas kontrolować stan koła dwumasowego, na przykład przy wymianie sprzęgła lub podczas przeglądu.

Objawy zużycia – czy wiesz jak je rozpoznać ?

Koło dwumasowe to element dosyć delikatny, który przy mocno obciążonym układzie narażony jest na usterki. Do najczęstszych objawów zużycia koła dwumasowego zalicza się hałas i stukanie z okolic silnika podczas włączania i wyłączania zapłonu. Objaw ten pomimo, że jest najczęściej spotykanym symptomem nie jest niestety jedyny. Niepokojące mogą być również drgania z okolic silnika podczas pracy na biegu jałowym, nierówna praca silnika, nietypowe odgłosy ze skrzyni biegów, szarpanie auta podczas ruszania lub brak płynności jazdy i możliwości zmiany biegów.

Zużyte koło dwumasowe posiada luz obwodowy, co wyklucza je z dalszej eksploatacji. Można to wyraźnie zauważyć na filmie instruktażowym iParts.pl:

Często zdarza się, że jedynym sposobem na przywrócenie dawnego życia naszemu autu jest wymiana koła dwumasowego na nowe. Jak wiemy element ten nie należy do tanich części – jego cena waha się w zależności od typu i modelu pojazdu, osiągać może nawet kilka tysięcy złotych.

W naszym sklepie znajdziecie Państwo bogata ofertę kół zamachowych (dwumasowych), pośród których praktycznie każdy kierowca może znaleźć wersję dopasowaną do jego pojazdu. Oferujemy sztywne koła zamachowe i koła dwumasowe najlepszych światowych wytwórców, między innymi takich jak LuK, Sachs, Valeo czy Exedy. Wszystkie oferowane przez nas koła dwumasowe są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta na 12 lub 24 miesiące.

Powiązane kategorie towarowe:

Polecani producenci:


    

Komentarze

wciskanie sprzęgła
Marcin
,
23.06.2017
Odpowiedz
Nie wiedziałem, że nie wciskając sprzęgła przy starcie niszczymy dwumasę. Dla mnie jest to naturalne, że przed odpaleniem silnika wciskam sprzęgło. Człowiek ciągle się uczy czegoś nowego.
dwumasa
MIKI
,
03.02.2017
Odpowiedz
Ja w tamtym roku miałem taki przypadek, że zaczęło mi drgać sprzęgło przy niewielkich obrotach.Pojechałem do pobliskiego warsztatu i dwumasa do wymiany. Nie powiem bo trochę to kosztowało jak na moją kieszeń ale jest wszystko sprawne teraz.
dwumasa
tristan
,
16.08.2016
Odpowiedz
jeśli nie będziemy katować auta oraz dbać o dwumase tak jak jest napisane w artykule to wymiana nie będzie nas dotyczyć :)
drżący pedał sprzęgła
tomii
,
03.08.2016
Odpowiedz
w moim samochodzie zużycie dwumasy przejawiało się drżącym pedałem sprzęgła podczas ruszania, szczególnie było to czuć na niskich obrotach
sztywne koło?????
pajonk
,
11.07.2016
Odpowiedz
Ta liczba przy Twoim imieniu to rocznik? Sposób myślenia wskazuje, że cyferki Ci się poprzestawiały. To, że Ty tak robisz nie oznacza, że wszyscy tak robią
ślizga
kosowy
,
29.04.2016
Odpowiedz
W moim samochodzie zaczęło ślizgać sprzęgłem przy mocniejszym wciśnięciu gazem i był objaw zużycia się sprzęgła.
wysoko bierze
posejdon
,
26.04.2016
Odpowiedz
w moim przypadku sprzęgło już brało od samej góry i niestety poszło do wymiany, a wymiana dwumasy nie jest niestety tania
ślizgające się sprzęgło
JacykoV
,
19.04.2016
Odpowiedz
U mnie koniec żywota dwumasy zwiastowało ślizgające się sprzęgło przy dodawaniu gazu podczas wolnej jazdy.
sztywne koło
Grzesiek79
,
14.04.2016
Odpowiedz
niestety ale koszt wymiany koła dwumasowego jest tak duży, że kto ma możliwość to zmienia na sztywne kolo zamachowe

Dodaj swój komentarz