Jakie są najpopularniejsze objawy uszkodzenia tarcz hamulcowych? Po czym możemy poznać, że tarcze hamulcowe w naszym samochodzie nadają się do wymiany? Zapraszamy do naszego poradnika.

Układ hamulcowy jest niezwykle ważnym układem w samochodzie, głównie dlatego, że ma bezpośredni wpływ ma poziom bezpieczeństwa kierowcy oraz współpasażerów. Warto dbać zatem o prawidłowy stan poszczególnych elementów układu hamulcowego, w tym także tarcz hamulcowych. Jak rozpoznać uszkodzenie tarcz hamulcowych? Istnieje kilka podstawowych objawów, które wymienimy poniżej. 

Przede wszystkim pamiętajmy, że prawidłowo działająca, sprawna technicznie tarcza hamulcowa charakteryzuje się jednolitą, błyszczącą powierzchnią. Taka tarcza nie będzie powodować drgań oraz nie będzie wydawać pisków czy też szumów w trakcie hamowania. Pamiętajmy jednak, że tarcze hamulcowe to części typowo eksploatacyjne, przez co wraz z wzrostem przebiegu auta będą one ulegały stopniowemu zużyciu. 

Tarcze hamulcowe w trakcie eksploatacji ścierają się, dlatego producenci tych części ustalają minimalne, dopuszczalne wartości, gdy tarcze zachowują swoje właściwości i zapewniają bezpieczne podróżowanie samochodem. Nie powinniśmy schodzić poniżej minimalnej grubości tarczy z kilku powodów. Przede wszystkim cieńsza tarcza traci właściwości do przyjmowania i oddawania ciepła – mniejsza masa i rozmiar tarczy sprawi, że będzie ona szybciej nagrzewać, co przełoży się na niższą skuteczność hamowania. Oprócz tego wyższe temperatury pracy sprawiają, że może zacząć dochodzić do coraz poważniejszych odkształceń na tarczy. Dodatkowo, zbyt cienka tarcza hamulcowa może doprowadzić do wypadnięcia klocka z jarzma hamulcowego. 

Kolejne, możliwe uszkodzenie tarczy hamulcowej to korozja. W tym przypadku, w zależności od postępu korozji możliwe jest przetoczenie tarczy, przez co będzie ona się nadawała do dalszej eksploatacji. Jednak jeżeli tarcza hamulcowa jest zbyt zardzewiała, wówczas będziemy musieli ją wymienić na nową. 

Niekiedy zdarza się, iż do uszkodzenia tarczy hamulcowej dochodzi w wyniku ich przegrzania. Jeżeli na powierzchni tarczy hamulcowej, w okolicach miejsca, w którym współpracuje ona z klockami hamulcowymi pojawia się niebieski nalot to jest to oznaka, że materiał cierny klocka nie współpracuje prawidłowo z tarczą hamulcową, ale wchodzi w reakcję chemiczną z warstwą tlenków. Czym będzie to skutkować? Przede wszystkim zmniejszoną skutecznością hamowania, ale także może doprowadzić do powstawania bicia na tarczy, co odczuwalne będzie na kierownicy auta. 

Ostatnim, ale prawdopodobnie najłatwiejszym do stwierdzenia uszkodzeniem tarczy hamulcowej jest jej pęknięcie. Pęknięcia powstają w wyniku różnic temperatur – w przypadku, gdy w trakcie hamowania rozgrzejemy tarczę do wysokiej temperatury, a następnie najedziemy np. na kałużę. Niekiedy tarcza może pęknąć w wyniku zbyt intensywnej eksploatacji. Ścieranie się powierzchni roboczej tarczy hamulcowej jest zjawiskiem całkowicie naturalnym, jednak w przypadku, gdy nasza tarcza będzie już zbyt cienka straci ona swoje właściwości termiczne, będzie szybciej oddawała ciepło, przez co wzrośnie ryzyko, że pęknie. 

Tarcze hamulcowe należy wymieniać na nowe co 2 wymiany klocków, czyli mniej więcej co 60-90 tys. pokonanych kilometrów. Przy wyborze nowych tarcz hamulcowych warto korzystać z usług znanych i renomowanych producentów, gdyż wyłącznie najwyższej jakości części będą w stanie zagwarantować nam długotrwałą i bezproblemową eksploatację na dystansie kolejnych kilometrów.