Objawy awarii wtryskiwaczy w nowoczesnym silniku diesla

, W kategorii System Tworzenia Mieszanki Paliwowej
    

To jeden z tych elementów silnika diesla, który pechowcom śni się po nocach. Wtryskiwacze paliwa w nowoczesnych jednostkach napędowych są niezwykle precyzyjne, ale stały się też równie delikatne. Nic dziwnego, że dość często ulegają uszkodzeniom. Jakie są objawy awarii wtryskiwaczy i co można zrobić, aby ich naprawa nie wydrenowała naszego portfela? Przeczytajcie nasz poradnik.

Dlaczego wtryskiwacze się psują?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – bo nie wytrzymują warunków pracy, do jakiej zostały zmuszone. Wtryskiwacze przeszły tak długą ewolucję, a wręcz rewolucję, że zwyczajnie dochodzą już do kresu swoich możliwości. Wystarczy rzut oka na specyfikację. W połowie lat 90-tych wtryskiwacze montowane w silnikach wysokoprężnych osiągały ciśnienie wtrysku na poziomie około 1350 bar. Dziś normą jest 2000 bar i więcej. Owszem, konstrukcja wtryskiwaczy również się zmieniła, ale nie na tyle, aby ochronić je przed awariami. 

Dlaczego tak wzrosło ciśnienie wtrysku? Ponieważ od współczesnych diesli wymagamy bardzo dobrych osiągów. Silniki mają być dynamiczne przy zachowaniu rozsądnej pojemności. A do tego jeszcze zużywać mało paliwa. Normą stało się produkowanie jednostek o pojemności 2 litrów, które rozwijają ponad 150 KM, mają moment obrotowy grubo przekraczający 300 Nm i oczywiście nie zużywają więcej, niż 7 litrów oleju napędowego. Wtryskiwacze są więc rozgrzeszone, przez co mają prawo się psuć. Na szczęście wcześniej nas o tym ostrzegą. 

Objawy awarii wtryskiwaczy

Objawy awarii wtryskiwaczy w nowoczesnym silniku diesla
Zasada działania wtryskiwaczy jest oczywista. Podają one paliwo, które zapala się od powietrza sprężonego przez tłok. Na zimnym silniku konieczne jest pośredniczenie przez świecę żarową. Sterowaniem wtryskiwaczami zajmuje się komputer, który dokładnie wie, jaką dawkę paliwa powinny one podawać. Wszystko zależy od stylu jazdy i chwilowego zapotrzebowania na moc. Układ działa świetnie i zapewnia znakomite osiągi oraz wysoką kulturę pracy. Problem w tym, że nie pracuje w idealnych warunkach. Najczęstszą przyczyną awarii wtryskiwaczy jest złej jakości paliwo. Gdy kierowca zapomina o okresowej wymianie filtra, tankuje olej napędowy niepewnego pochodzenia, może spodziewać się kłopotów. Wtryskiwacze są bardzo czułe na jakość paliwa. Z czasem zaczynają się brudzić, aż całkowicie się zapchają. Usunięcie osadów będzie niemożliwe bez mechanicznego czyszczenia. Awarie wtryskiwaczy zdarzają się zwykle przy sporym przebiegu, najczęściej grubo po 150 000 kilometrów. Oczywiście nie jest to regułą i wiele odpowiednio serwisowanych samochodów jeżdżących na dobrym paliwie, może na oryginalnych wtryskiwaczach pokonać blisko 300 000 kilometrów. No właśnie – może… 

Kierowca powinien dość szybko zauważyć, że wtryskiwacze zaczynają szwankować. Pierwszym objawem będzie…dużo przyjemniejsza jazda. To paradoks, ale uszkodzone wtryskiwacze potrafią znacznie przelewać paliwo (elektronika nie dawkuje go w odpowiednich proporcjach), co przekłada się na wyraźnie lepsze osiągi. Ten proces trwa jednak krótko i niedługo objawy będą dużo mniej efektowne. Uszkodzone wtryskiwacze powodują dużo silniejsze dymienie, szczególnie przy gwałtownym wciskaniu gazu. Zauważalnie zwiększa się również poziom oleju silnikowego, do którego przedostaje się paliwo. Silnik zaczyna nierówno pracować na biegu jałowym, pojawia się problem z porannym rozruchem, a auto będzie nieco więcej palić. Trudno przeoczyć te objawy. Jeśli za kłopoty z silnikiem odpowiadają uszkodzone wtryskiwacze, trzeba udać się do specjalistycznego warsztatu. Tam zapadnie decyzja, co dalej. Wszystko w zasadzie zależy od tego… 

…jakie wtryskiwacze są w Twoim silniku?

Producenci samochodów nie stosują wtryskiwaczy własnej marki. Korzystają z podzespołów dostarczanych przez czołowe firmy. W nowoczesnych dieslach możemy spotkać wtryskiwacze marki:

  • Bosch – zdecydowanie najpopularniejsze wtryskiwacze montowane w większości samochodów, m.in. silniki JTD, CDI, CDTI, HDI, D5, 1.9 i 2.0 dCI
  • Delphi – silniki Forda w układzie Common Rail, 1.4 HDi w Citroenie C3, silnik 1.5 dCI w Renault
  • Siemens – niektóre modele samochodów francuskich z silnikami 1.4 i 2.0 HDi, silnik Volvo D4 w modelu S40, motor 2.0 TDCi produkcji PSA w Modeno i montowany w Seacie, Audi i Volkswagenie 2.0 TDI CR
  • Denso – przede wszystkim marki japońskie, silniki 2.0 CD w Maździe 6, 2.0, 2.2 i 3.0 D-4D w Toyocie 

Pamiętajcie też, że producenci samochodów mogli stosować różne wtryskiwacze w podobnym okresie produkcji samochodu i nie zawsze jest tak, że pod maską pracują te podzespoły, na które wskazywałaby specyfikacja danego modelu. 

Jak regeneruje się wtryskiwacze?

Właściciele aut wyposażonych we wtryskiwacze marki Bosch i Delphi mogą odetchnąć z ulgą. Nie są one co prawda wzorem trwałości, ale dają się łatwo naprawić. Oczywiście w przypadku Boscha mówimy o wtryskiwaczach elektromagnetycznych (stosowane były też bardziej skomplikowane piezoelektryczne). Ich konstrukcja jest prosta i pozwala na zastosowanie standardowych metod regeneracji. Specjalistyczny warsztat rozbiera wtryskiwacz, dokładnie oczyszcza go z brudu, wymienia niezbędne części (np. uszczelki) i kalibruje. Na koniec konieczne będzie jeszcze wpisanie specjalnego kodu, który jest przypisany do wtryskiwacza. Bez tego element na pewno nie będzie działał prawidłowo. Kompleksowo naprawiony wtryskiwacz odzyskuje dawną sprawność i jeszcze długo nam posłuży. 

Wtryskiwacze Denso i Siemensa korzystają już niestety z technologii piezoelektrycznej. Te pierwsze, japońskie, są co prawda bardzo trwałe, ale niezwykle drogie. Ich koszt w przypadku Toyoty może wynieść nawet ponad 10 000 złotych! U Siemensa z trwałością bywa już bardzo różnie. Co gorsza – nie ma w pełni skutecznej metody naprawy uszkodzonych wtryskiwaczy piezoelektrycznych. Warsztat musi ograniczyć się do solidnego czyszczenia i kalibracji, co może, ale nie musi skończyć się sukcesem. Metody regeneracji wtryskiwaczy będą jednak skuteczne wyłącznie wtedy, gdy za ich nieprawidłową pracę odpowiada zabrudzenie. Wszelkie pęknięcia obudowy lub uszkodzone cewki zmuszą właściciela do zakupu nowych elementów. A to już niestety oznacza poważne wydatki.  

Powiązane kategorie towarowe:


    

Komentarze

Problem z wtryskami
wuthe
,
14.11.2017
Odpowiedz
Cała prawda na temat awarii wtryskiwaczy typu np. common rail jest taka że gdy przyjdzie do usterki to naprawa potrafi być kosmicznie droga, ale mało ludzi zdaje sobie sprawę że np. stosując preparaty takie jak np. Forte Motor Flush można zaoszczędzić dużo pieniędzy - preparat ten bez rozbierania silnika umożliwia wyczyszczenie wtryskiwaczy w sposób tani i przede wszytkim skuteczny: o czym się sam przekonałem.
Nie ma cewek w piezoelektrycznych wtryskiwaczach
Gostek
,
04.09.2017
Odpowiedz
"Wszelkie pęknięcia obudowy lub uszkodzone cewki zmuszą właściciela do zakupu nowych elementów." - nie ma cewek w piezoelektrycznych wtryskiwaczach, działają one na zasadzie zjawiska piezoelektryczności (jak sama nazwa wskazuje),słowo cewki sugeruje budowę opartą na elektromagnesach.
koma auto serwis
JANEK
,
19.07.2017
Odpowiedz
Moim pierwszym i dość widocznym objawem by czarny dom wydobywający się z rury wydechowej. Pojechałem do Koma Auto Serwis Radzyń i tam się dowiedziałem, że zużywają się już wtryskiwacze.
Czy to wtryskiwacz pomóżcie
Damian Mondeo mk4 1.6TDCi
,
10.07.2017
Odpowiedz
Witam, mam taki problem, że po nocy jak odpalę swojego diesla TDCI 2011rok samochód przez chwilę chodzi nierówno po czym jak złapie temp. jest ok. i także podczas jazdy żadnych objawów. nie kopci nie szarpie nic. Brak błędów co zrobić.
Wtryskiwacz- awaria
Son
,
23.06.2017
Odpowiedz
U mnie gdy popsuł się wtryskiwacz auto po dodaniu gazu rozpędzało się i miało przerywy, tak jakby nie dostawał ropy.
kłopot z seatem
krzysiek
,
26.06.2016
Odpowiedz
witam mój kłopot z autem jest taki że nie chce przyznać się co go boli, mam seata altee xl 2.0 tdi i wypada zapłon na 4 cylindrze i nie wiadomo dlaczego - wtryski sprawdzone pracują prawidłowo, - wiązka eku wymieniona na nową, - komputer sprawdzony a błąd dalej jest co kolwiek nie zrobię dalej kłopot ratujcie
może czujnik położenia wałka rozrządu?
Bogdan
,
10.02.2017
Odpowiedz
może czujnik położenia wałka rozrządu? - częsty problem w nowych samochodach...
wtryskiwacze
Tomekkk
,
02.02.2017
Odpowiedz
Mój kolega ma samochód , nowego diesla i pamiętam jak wspominał, że trochę kosztowała go wymiana wtryskiwaczy. Z drugiej strony jak kogoś już stać na takiego diesla to i na wymianę nie powinno być żadnego problemu.
praca silnika
jorge
,
17.08.2016
Odpowiedz
jak u mnie padł wtrysk to silnik zaczął nierówno chodzić
Praca silnika
Sylwia
,
31.01.2017
Odpowiedz
Tak samo jak w moim aucie silnik chodził jak traktor
silnik
Artur
,
22.11.2016
Odpowiedz
A ja mam inny przypadek.W volvo S40 1.6d spaliły się świece żarowe. 3 szt wyszły bez problemu a 4-ta urwała się.Mechanik musiał wymontować wtrysk i wyjąć resztę żarnika.Po wkręceniu nowych silnik odpalił ,zagrzał się przejechał 5km i zgasł. Nie daje się uruchomić.Gdzie tkwi przyczyna. Końcówki wtrysku ,cewka.......nie wiem
wtryskiwacze
gregory
,
04.08.2016
Odpowiedz
Posiadanie nowoczesnego diesla wiąże się z dużymi kosztami napraw, a szczególnie z wymianami albo regeneracją wtryskiwaczy :)
2.0 TDI CR
Zenon
,
25.04.2016
Odpowiedz
Mam w planach kupić Audi z silnikiem 2.0 TDI CR i bardzo się cieszę że przeczytałem ten artykuł. Teraz będę wiedział na co zwracać uwagę.
przerywa
4Grześ
,
19.04.2016
Odpowiedz
mocno przerywa podczas dodaniu gazu - takie były u mnie objawy popsutego wtrysku
Regeneracja
Mariusz
,
12.04.2016
Odpowiedz
Miałem kiedyś przypadek taki że musiałem oddać wtryskiwacze do regeneracji. Okazało się że trzy z czterech mają uszkodzone końcówki i przez to samochód tak bardzo dymił i brakowało mu mocy.

Dodaj swój komentarz