Koniec mechanicznego połączenia pedału ze sprzęgłem?

, W kategorii Sprzęgło
    

Technologia motoryzacyjna idzie stale do przodu. Tradycyjne rozwiązania mechaniczne coraz częściej zostają wyparte z rynku na rzecz nowoczesnych systemów elektromechanicznych, które określane są mianem przyszłości motoryzacji. Doskonałym przykładem takiej modernizacji jest nowatorski system clutch-by-wire – innowacyjne rozwiązanie, które pozwala zastąpić konwencjonalny układ sterowania sprzęgłem.

Rolę siłownika pełni silnik elektryczny

W przeciwieństwie do tradycyjnych rozwiązań, w układzie clutch-by-wire sprzęgło kontrolowane jest za pomocą silnika elektrycznego – brak mechanicznego połączenia z pedałem. System został wyposażony w stabilny siłownik oraz bez-szczotkowy silnik elektryczny prądu stałego, co umożliwia skuteczne uruchamianie sprzęgła w miejscu konwencjonalnych przewodów sterujących, bądź hydraulicznych. Układ wyposażony w czujnik pozwala na wykrycie bieżącej prędkości i drogi, a elektromechaniczny system przekłada zachowanie kierowcy bezpośrednio na sprzęgło. W ten sposób zintegrowana jednostka kontrolująca sprzęgło, niezależnie od sytuacji, doskonale steruje całym systemem w zależności od parametrów i wymagań funkcyjnych pedału sprzęgła.

Korzyści płynące z technologii clutch-by-wire

To niezwykle inteligentne sterowanie sprzęgłem ma wiele istotnych zalet. Przede wszystkim system pozwala usprawnić działanie układu przeniesienia napędu w samochodach wyposażonych w tradycyjne przekładnie manualne. Zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa zapewnią funkcje anti-stall - zapewniająca szybkie zwolnienie pedału sprzęgła podczas hamowania awaryjnego oraz funkcja pełzania, gdzie kontrolowany poślizg ułatwi manewrowanie samochodem mimo niskich prędkości np. podczas jazdy po mieście.

Układ clutch-by-wire to połączenie wysokiej wydajności z niskim zużyciem energii elektrycznej, co doskonale przekłada się na obniżenie spalania. Kompaktowy projekt podzespołów CBW pozwala zaoszczędzić pod maską całkiem sporą ilość miejsca. Ponadto, dzięki temu że pedał sprzęgła jest niezależny od układu napędowego, możliwe jest nieograniczone projektowanie systemu dla różnych modeli samochodów. Daje to producentom duże pole do popisu i możliwość projektowania bardziej efektywnych pojazdów z manualną przekładnią.

Kres mechanicznych połączeń

Skrzynie automatyczne sukcesywnie zdobywają rynek motoryzacyjny. Nie da się jednak ukryć, że tradycyjne przekładnie manualne nadal dominują w segmencie samochodów klasy średniej i niższej. Rygorystyczne normy emisji spalin wymuszają na producentach konieczność stosowania coraz bardziej efektywnych rozwiązań, nawet w przypadku układu przeniesienia napędu. Specjaliści twierdzą, że w dobie motoryzacji przyjaznej środowisku, każde takie rozwiązanie może być na wagę sukcesu. Układ clutch-by-wire z pewnością jest tego doskonałym przykładem, będąc odpowiedzią na bieżące zapotrzebowania rynku.


    

Komentarze

Sprzegło
Jacek
,
19.06.2017
Odpowiedz
Na obecną chwilę są podane same plusy ale ciekawe jak z awaryjnością takiego sprzęgła i jaka będzie cena aut z takim wynalazkiem.
Sprzęgło
Włodi
,
31.01.2017
Odpowiedz
Akurat tak się składa że posiadam ten system clutch by wire i jestem z niego bardzo zadowolony. Komfort jazdy jest lepszy a także zużycie energii inne. Auto jest poprostu wydajniejsze.Naprawdę bardzo dobry system.
kierunek rozwoju
Ireneusz
,
24.03.2016
Odpowiedz
Jak widać "bezprzewodowość" wkracza w każdą dziedzinę, nawet do motoryzacji :)
powrót
Łukasz
,
22.08.2016
Odpowiedz
może nie będzie, aż tak źle i w końcu wrócą do tradycyjnych rozwiązań :)
Pytanie
Patryk
,
25.03.2016
Odpowiedz
Pytanie tylko co się stanie, jeśli ten elektryczny silnik ulegnie awarii w nieodpowiednim momencie?
laweta
Tomon
,
05.08.2016
Odpowiedz
Prawdopodobnie to co z większością nowych aut, które maja nadmiar elektroniki, czyli koniec jazdy, telefon po lawetę :D
Niezawodność
Maciej
,
07.03.2016
Odpowiedz
Ciekawe jak wypada pod kątem niezawodności w porównaniu do "tradycyjnych" mechanizmów.

Dodaj swój komentarz