Aby układ chłodzenia w samochodzie mógł działać poprawnie i spełniać swoje podstawowe funkcje, a więc odbierać z silnika nadmiar ciepła i oddawać go na zewnątrz poprzez chłodnicę, płyn chłodniczy musi być w ciągłym ruchu. Pozwala na to zastosowanie pompy cieczy chłodniczej potocznie zwanej pompą wody. Z czasem jednak dochodzi do zużycia się podstawowych elementów urządzenia takich, jak np. łożysko wałka lub jego uszczelnienia, czego efektem może być zbyt hałaśliwa praca pompy lub wycieki płynu chłodzącego. Co wtedy?

Kiedy wymienić?

Jedynym i najbezpieczniejszym dla silnika wyjściem z tej sytuacji jest wymiana pompy wody na nową. Pompę należy także wymienić podczas wymiany napędu rozrządu lub paska osprzętu (po przejechaniu od 60 do 160 tysięcy kilometrów) jeżeli jest ona napędzana paskiem lub łańcuchem rozrządu. Pompa cieczy chłodzącej to jedno z kół pasowych, które na skutek uszkodzenia łożyska może całkowicie przestać działać, doprowadzając tym samym do poważnej awarii całego silnika. Raz wyjętej pompy wody z silnika nie powinno się ponownie w nim instalować.

Demontaż pompy wody

Wymiana pompy cieczy chłodzącej nie powinna sprawić większych problemów doświadczonemu mechanikowi. Demontaż uszkodzonego urządzenia należy rozpocząć od zluzowania paska napędzającego pompę wody. Jeżeli urządzenie napędzane jest za pomocą paska rozrządu, to konieczne będzie zdemontowanie tego elementu. Kolejna czynność polega na spuszczeniu cieczy chłodzącej z całego systemu, a następnie należy odkręcić śruby mocujące pompę wody do bloku silnika. Po zdemontowaniu całego urządzenia koniecznie trzeba oczyścić powierzchnię montażową z resztek starej uszczelki.

Montaż pompy

Przed przystąpieniem do montażu nowej pompy wody, należy zainstalować również nową uszczelkę. Następnie wykonuje się czynności analogiczne do tych prowadzonych podczas demontażu pompy wody, a więc należy przykręcić nowe urządzenie do korpusu silnika, założyć pasek napędowy i skorygować jego napięcie. Kolejną czynnością jest uzupełnienie płynu chłodniczego w całym układzie do wymaganego poziomu (około 6 litrów) i uruchomienie silnika celem sprawdzenia, czy system chłodzenia działa prawidłowo.

W żadnym wypadku nie należy ignorować jakichkolwiek objawów mogących wskazywać na uszkodzenie pompy cieczy chłodzącej w silniku. Pompę powinno się wymieniać przy każdorazowej wymianie rozrządu lub wcześniej, gdy nastąpi jej awaria lub nieszczelność. Niezbędna jest wówczas jednoczesna wymiana płynu chłodniczego oraz przepłukanie całego układu.