Koło dwumasowe to skomplikowany mechanizm, obecny w większości nowych samochodów z silnikami diesla. Po czym rozpoznać, że wymaga ono wymiany? Jakie są najczęstsze przyczyny uszkodzenia koła dwumasowego

Koło dwumasowe to według wielu kierowców element eksploatacyjny samochodu, wyjątkowo podatny na awarie. Jest w tym nieco prawdy, jednak okres zużycia koła dwumasowego uzależniony jest od wielu czynników, wśród których znajdują się m.in. jakość samej części oraz styl jazdy kierowcy. Aby maksymalnie wydłużyć żywotność sprzęgła należy przestrzegać kilku podstawowych zasad, do których należy przede wszystkim unikanie zbytniego obciążania układu napędowego, co wiąże się z m.in. zbyt szybkim puszczaniem pedału sprzęgła, czy też gwałtownym ruszaniem samochodem z miejsca. 

Do skrócenia okresu eksploatacji koła dwumasowego przyczynia się także kilka innych czynników. Podczas przeglądu samochodu, w którym mechanik spodziewa się uszkodzonego koła dwumasowego warto zwrócić uwagę na nieprawidłowości w działaniu elementów skrzyni biegów współpracujących z samym kołem dwumasowym. Mowa tu o problemach z układem wysprzęglania, wyczuwalnym biciu na tarczach oraz nadmierny luz na wałku sprzęgłowym. To dlatego niezbędne jest, aby w trakcie przeglądu samochodu mechanik zwrócił uwagę na poszczególne elementy sprzęgła, gdyż wyłącznie prawidłowy stan każdej z nich zagwarantuje bezproblemową i długotrwałą eksploatację samochodu na dystansie wielu tysięcy kilometrów. 

Prawidłowo eksploatowane koło dwumasowe, pochodzące od producentów tworzących wysokiej jakości części zamienne jest w stanie bezproblemowo pokonywać przebiegi z rzędu nawet 200 tys. kilometrów. Co ciekawe, w przypadku, gdy którykolwiek z elementów współpracujących sprzęgła jest uszkodzony, a do tego kierowca nie dba o układ napędowy w swoim samochodzie i nie stosuje zasad wydłużających eksploatację sprzęgła dystans ten może zostać skrócony nawet dziesięciokrotnie, z 200 tys. km do 20 tys. km.