Miska olejowa to jeden z wielu elementów jednostki napędowej samochodu montowany przeważnie pod wałem korbowym. Jest to specjalny pojemnik, w którym składowany jest olej smarujący silnik. Obecnie w samochodach wyposażonych w silnik czterosuwowy z tłokiem posuwisto-zwrotnym stosuje się dwa typy smarowania. Pierwszy z nich to system mokrej miski olejowej najczęściej stosowany w produkcji samochodów seryjnych. Drugi typ smarowania to system suchej miski olejowej występujący najczęściej w większości samochodów wyścigowych oraz w niektórych seryjnych autach sportowych.

Mokra miska olejowa

Mokra miska olejowa najlepiej sprawdza się w samochodach użytkowanych na co dzień, zapewniając jednostce napędowej bardzo dobre smarowanie. Jej niewielka masa oraz prosta konstrukcja sprawia, że tego rodzaju miska olejowa jest w zasadzie bezawaryjna. Mokra miska olejowa to standardowe rozwiązanie, w którym zbiornikiem oleju jest typowa miska olejowa zazwyczaj o pojemności do 3 do 7 litrów. Olej smarny jest dystrybuowany z miski olejowej za pomocą pompy tłoczącej do głównego kanału olejowego, zwanego magistralą olejową, skąd pod ciśnieniem transportowany jest do wszystkich najważniejszych elementów silnika. Tłoczony olej smarny przepływa m.in. przez filtr oleju, zawory przelewowe, a niejednokrotnie również przez chłodnicę oleju. Mokra miska olejowa stanowi integralną część jednostki napędowej.

Sucha miska olejowa

Dlaczego sucha miska olejowa? Ponieważ nie gromadzi się w niej oleju, jak to ma miejsce w standardowych rozwiązaniach. Stosuje się ją przeważnie w silnikach samochodów sportowych, pracujących w przy znacznych przechyłach. Takie rozwiązanie ma przede wszystkim za zadanie wyeliminowanie tzw. „głodu olejowego” w jednostce napędowej. W tym przypadku olej smarujący nie jest gromadzony w misce olejowej, lecz w specjalnym wąskim i wysokim zbiorniku montowanym przeważnie z boku silnika. Może on zwykle pomieścić ponad 10 litrów oleju.

Z uwagi na to, że sucha miska olejowa nie spełnia tradycyjnej roli zbiornika oleju, może więc mieć o wiele mniejsze gabaryty niż mokra miska olejowa. Układ suchej miski olejowej jest wyposażony w co najmniej dwie pompy olejowe: osuszającą i tłoczącą. Stosowane są również rozwiązania z jedną pompą, składającą się z co najmniej dwóch sekcji. W niektórych przypadkach tych sekcji może być nawet od 5 do 6-ciu, jak np. w bolidach Formuły 1. W układzie suchej miski olejowej z dwoma pompami, jedna z nich (tłocząca) zasilana ze zbiornika oleju, transportuje czynnik smarujący do magistrali olejowej oraz wszystkich newralgicznych podzespołów silnika. Druga natomiast (osuszająca) ma za zadanie osuszać miskę z gromadzącego się w niej oleju i odprowadzać go z powrotem do zbiornika.

Sucha miska olejowa to wyczynowy element smarowania silnika, który dzięki małej pojemności i płaskim kształtom pozwala znacznie obniżyć zarówno zawieszenie, jak i środek ciężkości samochodu, co daje mu lepsze właściwości jezdne oraz większą moc.