Uszkodzona miska olejowa to awaria, której w żadnym wypadku nie można bagatelizować, podobnie jak jakichkolwiek wycieków oleju z jednostki napędowej. Jeśli chodzi o uszkodzenia samej miski olejowej, to mają one zazwyczaj charakter mechaniczny. Najczęściej powstają w samochodach z obniżonym zawieszeniem, ponieważ podczas jazdy takim autem nisko położone podwozie często zahacza o jakiś element infrastruktury drogowej, a wszyscy doskonale wiemy, że polskie drogi nie należą do najlepszych. Za uszkodzenia i wycieki oleju często odpowiedzialna jest również korozja miski olejowej oraz jej uszczelka, która z upływem czasu najzwyczajniej się zużywa i parcieje.

Nieostrożna jazda

Do wgniecenia miski olejowej najczęściej dochodzi np. podczas przejeżdżania przez tory, wszelkie nierówności terenowe, progi zwalniające, a nawet zaspy śnieżne lub wydmy piasku. Uszkodzenie miski olejowej wiąże się najczęściej z przymusowym postojem i odholowaniem auta do najbliższego warsztatu. Kontynuowanie jazdy w takim przypadku może doprowadzić do poważnych uszkodzeń, łącznie z wytopieniem panewek i ze zniszczeniem całej jednostki napędowej. Do uszkodzeń miski olejowej dochodzi zazwyczaj w wyniku pogięć, pęknięć, zniszczenia korka spustowego lub nieszczelności połączeń.

Niepokojące symptomy

Defekt miski olejowej sygnalizuje najczęściej ciemna plama oleju powstająca pod stojącym samochodem. Innym symptomem tego, że z układem smarnym silnika dzieje się coś niedobrego może być wzrost zużycia oleju silnikowego. W wyniku wgniecenia miski olejowej w niektórych silnikach mogą pojawić się charakterystyczne stuki, których przyczyną są najczęściej korbowody uderzające o wanienki rozbryzgowe. Uszkodzenie miski olejowej może wynikać również ze zluzowania połączeń śrubowych miski dzielonej lub defektu uszczelki.

Jeżeli olej kapie na podłoże pod samochodem, to z całą pewnością mamy do czynienia z dość poważną awarią uszczelnienia. Wyciek oleju oznacza brak smarowania silnika, a to z kolei zagraża całej jednostce napędowej. Ponadto wyciekający olej zanieczyszcza kosztowne podzespoły auta, jak np. zawór EGR czy tez turbosprężarkę, a także zapycha kanały dolotowe silnika.

Profilaktyka przede wszystkim

Jeżeli podczas jazdy samochodem podwozie auta uderzy o podłoże lub o jakiś element infrastruktury drogowej, należy się zatrzymać i sprawdzić czy wskutek uderzenia nie doszło do uszkodzenia miski olejowej i wycieku płynu. Aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia zbiornika olejowego, można zamontować dolną osłonę silnika w samochodzie.