Jakie są najczęstsze czynniki wpływające na uszkodzenie szczęk hamulcowych oraz innych elementów hamulca bębnowego?

W kategorii Szczęki hamulcowe

Układ hamulcowy w samochodzie to jeden z najważniejszych systemów, od którego sprawności zależy bezpieczeństwo zarówno kierowcy oraz pasażerów, jak i innych użytkowników dróg. Bębny hamulcowe to nadal popularny element systemu hamulcowego (szczególnie w małych samochodach o niewielkiej mocy silnika i małej masie), montowany zazwyczaj na tylnej osi pojazdu. Jedną z ich części składowych są szczęki hamulcowe, które podobnie jak inne elementy układu hamulcowego ulegają z czasem zużyciu.

Główne elementy

Hamulce bębnowe składają się głównie z bębnów, szczęk hamulcowych, rozpieraczy szczęk oraz sprężyn rozpierających. Hamulce bębnowe mają zazwyczaj dłuższą żywotność niż hamulce tarczowe z prostej przyczyny. Szczęki oraz bębny hamulcowe są poddawane mniejszym obciążeniom niż tarcze czy klocki hamulcowe i nie wymagają zbyt częstej wymiany elementów ściernych.

Negatywne czynniki

Pomimo tego, że hamulce bębnowe są dużo mniej obciążone niż hamulce tarczowe, nie należy zapominać o ich systematycznej kontroli. Zaniedbania pod tym względem mogą negatywnie wpłynąć nie tylko na bezpieczeństwo podróżowania, ale również sprawią, że samochód nie przejdzie okresowych badań technicznych. Na nieprawidłowe działanie układu hamulcowego ma wpływ wiele czynników, wynikający przede wszystkim ze złego użytkowania, nieprawidłowego montażu lub też niskiej jakości zastosowanych materiałów.

Nieprawidłowy montaż szczęk hamulcowych może być przyczyną uszkodzenia m.in. rozpieracza hamulcowego, który ma ogromny wpływ na skuteczność działania całego układu hamulcowego. Rozpieracz szczęk to sterowalny element, najczęściej siłownik hydrauliczny lub element mechaniczny, odpowiedzialny za odpowiedni docisk szczęk do bębna.

Elementem będącym niekiedy przyczyną powstawania problemów z układem hamulcowym może być tzw. samoregulator. Jest on odpowiedzialny za korygowanie zużycia szczęk hamulcowych za pomocą jednokierunkowego sprzęgła, które zmniejsza przestrzeń pomiędzy szczękami a bębnem w przypadku zużycia elementów ciernych. W momencie, gdy samoregulator ulegnie uszkodzeniu, automatycznie obniży się skuteczność momentu hamującego, a nawet może dojść do całkowitego jego zaniku.

Regularny serwis

Bębny hamulcowe mogą wytrzymać przebieg nawet 150 000 km pod jednym warunkiem. Muszą być właściwie eksploatowane oraz odpowiednio regularnie serwisowane. Duży wpływ ma również jakość materiałowa kompozytów, z których wykonane są hamulce. Na układzie hamulcowym nie wolno oszczędzać, w końcu chodzi o bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów.