Płyn do chłodnicy jest kluczowy dla pracy całego układu chłodzenia. Jego niedobór lub brak może doprowadzić do przegrzania się, a w konsekwencji do awarii jednostki napędowej. Czym zatem powinni kierować się kierowcy przy wyborze płynu chłodniczego?

Płyn chłodniczy, podobnie jak wszystkie płyny eksploatacyjne w samochodzie, podlega okresowej wymianie. Warto o tym pamiętać, gdyż płyn ten, wraz z upływem czasu zaczyna stopniowo wytracać swoje pierwotne właściwości antykorozyjne oraz zdolności do zmiękczania wody. Są to powody, dla których należy regularnie kontrolować stan płynu chłodniczego i w razie potrzeby uzupełniać jego braki. 

Na co należy zwrócić kluczową uwagę przy wymianie płynu chłodniczego na nowy? Przede wszystkim na jego temperaturę zamarzania. Mechanicy zalecają, aby dla samochodów użytkowanych w naszym kraju, temperatura zamarzania płynu chłodniczego nie była wyższa niż -30 stopni Celsjusza. Równie istotna jest temperatura wrzenia, która w tych samych płynach chłodniczych nie powinna być niższa niż 120 stopni Celsjusza. 

Oprócz samych właściwości chłodnicy, równie ważny pod kątem doboru płynu chłodniczego jest materiał, z którego została ona stworzona. Wyróżniamy kilka rodzajów metali, z których tworzy się chłodnice samochodowe, ale w zdecydowanej większości najczęściej wykorzystuje się do tego aluminium. Zwróćmy zatem uwagę, aby wybrany przez nas płyn chłodniczy był dopasowany do materiału, z którego wykonana została sama chłodnica. 

Pamiętajmy, że ubytku płynu chłodniczego pod żadnym pozorem nie należy uzupełniać wodą. Zmieszanie cieczy chłodzącej nawet z niedużą ilością wody może zmienić jej właściwości antykorozyjne. Sam płyn chłodniczy powinien być w całości wymieniany mniej więcej raz na 2-3 lata. Dotyczy to zarówno gotowego płynu chłodniczego, jak i koncentratu.