Jak zbudowany jest reflektor?

W kategorii Reflektor

Mało kto z nas kierowców zapewne zastanawiał się, jak tak naprawdę działa tradycyjny reflektor samochodowy i z jakich elementów jest zbudowany. Przyjrzyjmy się więc bliżej konstrukcji tego rodzaju źródła światła w samochodzie.

Reflektor to nic innego, jak urządzenie oświetleniowe znajdujące się z przodu samochodu, którego głównym zadaniem jest oświetlanie drogi przed autem za pomocą odpowiednio skierowanego strumienia światła. Oświetlenie samochodowe, w tym również reflektory, konstruowane jest zgodnie z drobiazgowymi warunkami technicznymi oraz homologacyjnymi.

Do niedawna projektanci reflektorów samochodowych mieli dość ograniczone pole manewru jeśli chodzi o kreowanie końcowego kształtu reflektora. Obecnie, dzięki energicznemu rozwojowi nowoczesnych źródeł światła, możliwe jest projektowanie reflektorów w dowolnych kształtach i rozmiarach.

Reflektor samochodowy składa się z:

  • obudowy,
  • mechanicznego lub elektrycznego urządzenia regulacyjnego,
  • źródła światła,
  • lustra (odbłyśnika),
  • szyby.

Mechanizm regulacyjny

Urządzenie regulacyjne (mechaniczne lub elektryczne) służy do bieżącego korygowania zasięgu świateł. Mogą być one korygowane ręcznie lub automatycznie. Obsługa ręczna przypada kierowcy, którą wykonuje za pomocą regulatora znajdującego się na desce rozdzielczej. Za zmianę kąta ustawienia reflektorów odpowiedzialne są elektryczne urządzenia wykonawcze. W przypadku automatycznych systemów regulacyjnych za pozycje reflektorów odpowiadają czujniki kontrolujące pozycję nadwozia oraz mikroprocesorowe sterowniki, które emitują impulsy elektryczne do urządzeń wykonawczych.

Lustra

Lustra, czyli odbłyśniki, są dostępne w różnych wersjach konstrukcyjnych. Najważniejsze z nich, to odbłyśniki paraboloidalne, wielo paraboloidalne oraz projektory.

Lustra paraboloidalne to standardowe rozwiązanie w reflektorach samochodowych. Lustra tego typu wykonane są z ciągnionej blachy stalowej, której powierzchnia została poddana szlifowaniu oraz lakierowaniu, a następnie została na nią nałożona warstwa aluminium.
Lustra wielo paraboloidalne to odbłyśniki ukształtowane w sposób swobodny, które projektuje się z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego. Tego rodzaju lustra zbudowane są z wielu wycinków paraboloid o tym samym ognisku. Odpowiedni kształt lustra uzyskuje się wykorzystując metodę wtryskiwania lub prasowania oraz stosując wytrzymałe na wysoka temperaturę tworzywa sztuczne takie, jak np. duroplast czy też termoplast. System wielo paraboloidalny pozwala na całkowite wykorzystanie powierzchni odbłyskowej, przez co strumień światła może być kierowany w bardziej precyzyjny sposób. Pozwala to na lepsze doświetlenie poboczy oraz znacznie większy zasięg strumienia światła reflektora.

Projektor ma bardzo podobną konstrukcję oraz sposób działania jak tradycyjny rzutnik slajdów. Lustro ma konstrukcję elipsoidy obrotowej, która ma dwa ogniska. Źródło światła umieszczone w jednym z ognisk, po odbiciu od powierzchni zwierciadlanej, pozwala na przejście promienia światła przez drugie ognisko. W ten sposób otrzymywana jest bardzo rozproszona wiązka światła. Dzięki zastosowaniu soczewki płasko-wypukłej możliwe jest skupienie wiązki światła w odpowiednim kierunku. W projektorach stosuje się najczęściej żarówki halogenowe (jedno włóknowe), a także lampy ksenonowe.

Szyby

Przejrzyste szyby reflektorów samochodowych gwarantują komfort oraz bezpieczeństwo podczas jazdy. Obecnie w samochodach osobowych stosowane są dwa rodzaje szyb reflektorowych – szyba rozpraszająca oraz szyba gładka.

Szyba rozpraszająca jest zbudowana z wielu soczewek lub pryzmatów, które umożliwiają uzyskanie pionowego i bocznego rozdziału światła. Szyby rozpraszające są produkowane ze szkła lub tworzywa sztucznego.

Szyba gładka to przeźroczysty element reflektora chroniący wnętrze lampy przed często niekorzystnymi zewnętrznymi warunkami atmosferycznymi i nie tylko. Szyba gładka jest zazwyczaj produkowana z tworzywa sztucznego, które jest lekkie i bardziej przejrzyste, a także odporne na zarysowania oraz inne trwałe uszkodzenia mechaniczne.