Sworzeń wahacza to bardzo ważny element układu zawieszenia we współczesnych samochodach, bowiem stanowi główną część, która mocuje zwrotnicę do wahacza. Sworzeń skręca się i porusza wraz z zwrotnicą, a ponadto to element amortyzujący i stabilizujący wspomniane komponenty. Pamiętajcie, że uszkodzenie sworznia wahacza jest bardzo niebezpieczne, ponieważ nawet niewielka usterka tego elementu może spowodować sytuację, w której koło jedzie w swoją stronę.

Objawem awarii sworznia wahacza jest charakterystyczne pukanie, dlatego tego typu symptomy należy jak najszybciej sprawdzić. Bagatelizowanie usterki może doprowadzić do niebezpiecznego wypadku. Sama wymiana sworznia wahacza nie jest trudnym zadaniem. Można jej dokonać samemu, bez wizyty w warsztacie. Jak wymienić sworzeń wahacza? Potrzebne nam będą: podnośnik, klucz do kół, dwa klucze 17 i preparat WD-40. Oczywiście należy także kupić nowy sworzeń. Sugerujemy skorzystać z części zaufanego producenta, by mieć pewność, że komponent wytrzyma długi okres eksploatacji. Pierwszy krok to uniesienie auta i odkręcenie koła.

Uwaga: Najlepiej wymienić sworznie wahacza po obu stronach. Za pomocą klucza 17 odkręcamy śrubę zwrotnicy. Jeżeli natrafimy na opór, to przyda się preparat WD-40, którym trzeba będzie popsikać śruby, poczekać i ponownie, by tym razem z sukcesem, odkręcić śruby. Następnie odkręcamy śruby trzymające sworzeń. Po ich wykręceniu wybijamy sworzeń. Przed montażem nowego egzemplarza należy koniecznie oczyścić miejsce montażu za pomocą szczotki drucianej. Po nałożeniu sworznia, skręcamy wszystko w odwrotnej kolejności. Pamiętajcie, że wszystkie śruby powinny zostać dobrze dociągnięte. Przy okazji wymiany warto skontrolować stan pozostałych elementów zawieszenia.