Jak wymienić pasek klinowy?

W kategorii Pasek klinowy wielorowkowy

Wymiana paska klinowego na nowy, zwłaszcza w starszych samochodach nie należy do najtrudniejszych czynności. Jak można przeprowadzić tę czynność bez konieczności oddawania auta do specjalistycznego warsztatu? 

Pasek klinowy należy wymienić na nowy wówczas, gdy stary jest zużyty. O zużyciu paska klinowego może świadczyć m.in. charakterystyczny pisk dobiegający spod maski samochodu, słyszalny nie tylko podczas prób uruchomienia silnika, ale również w trakcie jazdy. Pamiętajmy, że uszkodzony pasek klinowy może w każdej chwili się zerwać, co w konsekwencji może doprowadzić do poważniejszej awarii naszego samochodu. 

Gdy jesteśmy przekonani, że pasek klinowy w naszym samochodzie wymaga wymiany, powinniśmy zaopatrzyć się w nowy pasek, a następnie przystąpić do jego montażu. W tym celu będziemy musieli przekręcić kluczyki w stacyjce do pozycji zapłonu, a następnie ustawić skrzynię biegów na luzie i zaciągnąć hamulec ręczny. Pamiętajmy o tym, że nowy pasek klinowy musi mieć dokładnie takie wymiary, jakie są podane przez producenta naszego samochodu w instrukcji obsługi pojazdu. 

Uszkodzony, stary pasek możemy zdemontować w prosty sposób, przecinając go nożem – dopiero wówczas będziemy mogli przystąpić do montażu nowego. Pamiętajmy, aby przed założeniem nowego paska klinowego należy poluzować śruby mocujące prądnicy lub alternatora, a w innych przypadkach, gdy pasek klinowy jest dociskany za pośrednictwem koła pasowego lub rolki napinającej należy poluzować ich śruby, aby ułatwić dalszy montaż. Pamiętajmy o tym, że pasek musi być odpowiednio naprężony, aby możliwa była jego prawidłowa praca. Dopuszczalne ugięcie paska w jego najdłuższej części, przy odpowiednim naprężeniu nie powinna przekraczać 10-15 mm. 

Dopiero po założeniu paska klinowego możemy spróbować uruchomić silnik. Pamiętajmy, że przy pierwszym uruchomieniu silnika może dojść do spadnięcia paska klinowego, jednak jeżeli zostanie on starannie i dokładnie założony, to wówczas będzie on prawidłowo pracował pod maską na dystansie wielu tysięcy kilometrów.


    

Komentarze

Pasek klinowy
Mareczek
,
01.02.2017
Odpowiedz
Jeśli chodzi o zmianę paska to raczej zajmuje się tym mój dobry znajomy mechanik. Samemu mi jest trudno wymienić gdyż trzeba to zrobić od dołu a niemam podnośnika czy tunelu pozatym nieznam się na tym i wolę aby takie rzeczy wymieniał specjalista.
trudny dostęp
Henryk
,
23.08.2016
Odpowiedz
Za dużo roboty z wymiana paska, szczególnie w moim aucie, bez kanału się nie obejdzie :/
wymiana paska
Leonidas
,
04.08.2016
Odpowiedz
W każdym aucie inaczej jest z wymianą. Gdy miałem Civica to naprawa była bezproblemowa, lecz teraz w nowym aucie nie jest tak łatwo. Potrzebuje podnośnika, ponieważ pasek mogę zmienić tylko od dołu.

Dodaj swój komentarz

Artykuły powiązane