Wymiana paska lub łańcucha rozrządu w samochodzie w zależności od skomplikowania konstrukcyjnego jednostki napędowej może być dość kosztowna. Profesjonalne warsztaty za wykonanie takiej usługi liczą sobie od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych, z czego większość tej kwoty stanowią koszty robocizny. Decydując się na samodzielną wymianę paska rozrządu w samochodzie możemy na pewno sporo zaoszczędzić. Jeżeli jednak zrobimy to w sposób nieprawidłowy, skutki mogą okazać się katastrofalne.

Odpowiednia wiedza i doświadczenie

Żle przeprowadzona wymiana paska lub łańcucha rozrządu może doprowadzić do uszkodzenia, a w drastycznych przypadkach nawet do całkowitego zniszczenia silnika. Zdecydowanie odradzamy wykonywanie wymiany paska rozrządu osobom, których wiedza techniczna jest minimalna. Tego typu czynności, zwłaszcza w przypadku nowoczesnych jednostek napędowych, wymagają sporej wiedzy mechanicznej oraz doświadczenia, a niejednokrotnie również posiadania specjalistycznych narzędzi. Jeżeli jednak czujemy, że podołamy temu wyzwaniu, warto wcześniej odpowiednio przygotować się do prac demontażowych oraz montażowych.

Przygotowanie zaplecza technicznego

Przed przystąpieniem do wymiany paska, należy zebrać wszystkie niezbędne części zamienne. Oprócz paska lub łańcucha rozrządu potrzebne będą również uszczelki, ramię napinacza, rolka prowadząca oraz rolka napinacza czy też uszczelniacze wałka rozrządu. W przypadku, gdy pompa wody również jest napędzana paskiem, wówczas i ona powinna zostać wymieniona, a na pewno poddana szczegółowej diagnostyce. Oczywiście, zalecane jest używanie części oryginalnych lub najwyższej jakości zamienników wyprodukowanych przez renomowanych producentów. Oszczędzanie na częściach rozrządu zazwyczaj mija się z celem i stanowi jedynie krótkotrwałe i prowizoryczne zażegnanie problemu. Bardzo ważną sprawą jest skompletowanie całej niezbędnej dokumentacji mówiącej o prawidłowym położeniu znaków odniesienia.

Optymalny dostęp do rozrządu

Wszelkie prace należy wykonywać, gdy silnik jest zimny. Przed przystąpieniem do wymiany trzeba sprawdzić, czy nie ma jakichkolwiek wycieków oleju i czy osłona paska lub łańcucha rozrządu jest szczelna. Następnie należy odłączyć akumulator oraz wykręcić świece zapłonowe, co pozwoli na łatwiejsze obracanie mechanizmem silnika. W zależności o modelu samochodu dostęp do paska rozrządu może okazać się utrudniony. W skrajnych przypadkach konieczne będzie wyjęcie całego silnika lub zdemontowanie przodu pojazdu. Jednak w większości przypadków obywa się bez tak drastycznych operacji.

Jeżeli silnik w naszym samochodzie jest ustawiony poprzecznie, warto przed podniesieniem auta poluzować śruby koła. Następnie demontujemy dolną (jeżeli występuje) oraz górną osłonę silnika i podpieramy silnik. Demontujemy nadkole, poduszkę silnika wraz ze wspornikami, paski napędowe układów pomocniczych, koło pasowe pompy wodnej i na końcu osłonę paska bądź łańcucha rozrządu. Bardzo często konieczne jest również zdemontowanie chłodnicy, która utrudnia dostęp do części wymagających wymiany. Warto odpowiednio segregować oraz opisywać odkręcane śruby, aby się ze sobą nie pomieszały.

Zbieżność znaków odniesienia

Kolejną czynnością powinno być odpowiednie ustawienie znaków odniesienia koła pasowego wału korbowego na znaki na osłonie dolnej paska rozrządu. Muszą one schodzić się idealnie, ponieważ najmniejsze przesunięcie nawet o kilka ząbków może doprowadzić do zniszczenia jednostki napędowej. Warto w tym momencie dokonać blokady rozrządu (wał korbowy, wałek rozrządu) za pomocą specjalnych narzędzi, aby nie popełnić błędu przy późniejszym ustawianiu rozrządu. Dodatkowo w samochodach z silnikiem diesla należy również zablokować w odpowiedniej pozycji pompę wtryskową. Po wykonaniu tych wszystkich czynności można teraz bez przeszkód zdjąć stary pasek bądź łańcuch rozrządu.

Pamiętajmy!

Zarówno pasek, jak i łańcuch rozrządu muszą być systematycznie kontrolowane oraz wymieniane. Wszelkie prace związane z wymianą podzespołów rozrządu należy wykonywać zgodnie ze wskazówkami producenta samochodu i stosować wyłącznie oryginalne części lub wysokiej jakości zamienniki.