Jedną z przyczyn braku mocy i gaśnięcia silnika podczas jazdy jest zanieczyszczony filtr paliwa. Dzieje się tak, ponieważ pewna partia zbiorników, zwłaszcza tych starszych została od środka pokryta farbą , która po jakimś czasie ulega złuszczeniu i mocno zapycha filtr. Oczywiście do zatkania filtra może dojść także na skutek innych zanieczyszczeń, które mogą przedostać się do układu.

Współczesne, zaawansowane technologicznie jednostki napędowe są niezwykle czułe na wszelkie zanieczyszczenia i niskie temperatury. Warto się na to uczulić ponieważ nawet jedna cząsteczka brudu jest w stanie całkowicie zniszczyć cały układ paliwowy, a nieprawidłowa obsługa może doprowadzić do zamarzania wody w układzie, co całkowicie zablokuje dopływ paliwa do jednostki napędowej, powodując poważne uszkodzenia.

Istotne zadanie filtra paliwa

Filtr paliwa służy przede wszystkim do filtrowania zanieczyszczonego paliwa, w celu zapewnienia niezakłóconej pracy jednostki napędowej – stosowane w układzie zasilania silników powinny filtrować cząstki pyłków większe niż 3 μm. Dodatkowym zadaniem filtrów jest także wytrącanie wody z paliwa.

Gaźnik w który nadal wyposażana jest większość silników benzynowych, posiada dysze, których zadaniem jest odpowiednie dozowanie paliwa. Warto wiedzieć, że większość z nich ma średnicę kilku dziesiątych milimetra i dlatego nawet niewielkie zanieczyszczenie mechaniczne paliwa może skutecznie zatkać te niewielkie otwory. W przypadku zasilania wtryskowego wygląda to jeszcze gorzej bowiem ruchome elementy układów wtryskowych są do siebie dopasowywane z bardzo dużą dokładnością i stąd konieczność oczyszczonego paliwa z wszelkich zanieczyszczeń stałych.

Warto zdać sobie sprawę z tego, że benzyna jest o wiele łatwiejsza do przefiltrowania ze względu na znacznie mniejszą gęstość niż ma to miejsce w przypadku oleju napędowego. Filtry paliwa nie muszą być tak duże, jak w silnikach z zapłonem samoczynnym. W obu przypadkach natomiast są one wykonywane z podobnych materiałów, które mają zagwarantować zarówno wstępne, jak i ostateczne oczyszczanie paliwa z wszelkich zanieczyszczeń i to na odpowiednio wysokim poziomie. W swoich samochodach możecie spotkać się z filtrami siatkowymi i papierowymi.

Filtry siatkowe montowane są zwykle po stronie zbiornika paliwa, przed pompą paliwową, jak i bezpośrednio w gaźniku. W przewodzie paliwa stosuje się dodatkowo papierowy filtr, którego zadaniem jest wyłapywanie zanieczyszczeń większych od dwóch mikrometrów. Filtry siatkowe można czyścić, a filtry papierowe natomiast należy wymieniać w miarę potrzeby – zwykle raz na kilkanaście tysięcy kilometrów. Pamiętajcie, że filtr paliwa to element ulegający zużyciu w miarę eksploatacji. Wymiana nie jest droga a pozwala uniknąć poważnych uszkodzeń w obszarze układu wtryskowego paliwa i jednostki napędowej.

Jak często wymieniać filtry?

Oczywiście głównym wyznacznikiem częstotliwości dokonywania takiego zabiegu są wskazania producenta, które można znaleźć w instrukcji obsługi każdego pojazdu. My zalecamy jednak wymianę filtra paliwa po pokonaniu od 30 000 do maksymalnie 120 000 km w niektórych autach japońskich. W przypadku mniejszych przebiegów filtr należy wymieniać regularnie co roku.

Właściciele samochodów wyposażonych w silnik diesla powinni pamiętać, że ich jednostki napędowe wymagają wymiany filtra paliwa przed każdą zimą, ponieważ jest to okres, kiedy w filtrze odkłada się najwięcej wody, ciężkich frakcji oleju i parafiny. Przejechanie zimy na tak zanieczyszczonym filtrze może zakończyć się koniecznością kosztownej naprawy osprzętu jednostki napędowej. Pozorne oszczędności mogą się zatem zakończyć bardzo groźnymi usterkami.

Jak wymienić?

Można to zrobić samemu pod warunkiem, że filtr paliwa znajduje się w widocznym i dobrze dostępnym miejscu. W nowszych samochodach jest to najczęściej metalowa puszka, do której dochodzą przewody paliwowe i najczęściej zlokalizowany jest w okolicy kielichów kolumn MacPhersona lub ściany grodziowej komory silnika.

Do wymiany potrzebny będzie podnośnik albo kanał. Czynności, które należy wykonać są niezwykle proste. Wystarczy zacisnąć gumowe zakończenia przewodów, zdjąć z nich opaski i po prostu wyciągnąć stary filtr, a następnie włożyć nowy. Należy zwrócić uwagę jedynie na kierunek przepływu i na odpowiednie zamocowanie przewodów.

W starszych samochodach filtr może znajdować się pod spodem auta w okolicach zbiornika paliwa lub wzdłuż przewodów paliwowych. W takiej sytuacji samodzielna wymiana jest mało opłacalna przede wszystkim z powodu braku specjalnych kluczy, których po prostu nie opłaca się kupować. 

Układy wtryskowe są bardzo wrażliwe na zabrudzenia

Pamiętajcie, że nowoczesne układy wtryskowe w jednostkach napędowych Diesla wymagają odpowiedniej jakości paliwa. Stąd bardzo istotna ze względu na prawidłową eksploatację silników wysokoprężnych rola filtra paliwa. Renomowani producenci filtrów stale ulepszają swoje linie produkcyjne, a wszystko po to, by udoskonalić funkcjonalność filtrów paliwa.

Olej napędowy może zostać zanieczyszczony m.in. przez cząstki rdzy i brudu z dna zbiornika paliwa lub poprzez cząsteczki wody. Jednostki napędowe Diesla są szczególnie podatne na tego typu zanieczyszczenia, ponieważ wilgoć lub brudy w łatwy sposób mogą się dostać do układu paliwowego, a wtedy zachodzi ryzyko uszkodzenia wtryskiwaczy, pompy paliwa i innych kosztownych podzespołów silnika.