Miska olejowa to w wielu samochodach prawdopodobnie najniżej zamontowany element jednostki napędowej. Położenie miski olejowej ma ogromny wpływ na jej częste uszkodzenia i wiążące się z tym wycieki oleju. W przypadku pojawienia się jakichkolwiek symptomów świadczących o uszkodzeniu miski olejowej, należy bezzwłocznie przystąpić do naprawy tego podzespołu. Pozwoli to uniknąć poważniejszych awarii, a nawet zatarcia jednostki napędowej. Przy użyciu odpowiednich urządzeń oraz narzędzi, każdy kierowca posiadający podstawową wiedzę techniczną może z łatwością wymienić uszkodzoną miskę olejową na nową. Jak to zrobić?

Zaplecze

Przed przystąpieniem do wymiany miski olejowej niezbędne będzie odpowiednie przygotowanie zaplecza narzędziowego (m.in. klucze oczkowe i nasadowe, klucz dynamometryczny, benzyna ekstrakcyjna, środek penetrujący) oraz skompletowanie wszystkich potrzebnych części zamiennych (miska olejowa, uszczelka miski, korek spustowy z uszczelką, filtr oleju z uszczelką, odpowiedni olej smarujący). Potrzebny będzie również podnośnik warsztatowy lub kanał.

Wymiana miski olejowej

Prace rozpoczynamy od podniesienia samochodu lub wjechaniu nim na kanał warsztatowy. Następnie należy odkręcić korek spustowy i spuścić olej silnikowy do szczelnego pojemnika. Pamiętajmy, aby zużyty olej oddać do utylizacji. Można to zrobić np. w najbliższym warsztacie samochodowym. Przed przystąpieniem do demontażu miski olejowej, należy się upewnić, czy nie będzie konieczny demontaż jakiegokolwiek z podzespołów podwozia sąsiadujących z miską olejową. W niektórych modelach samochodów niezbędny może się okazać demontaż układu wydechowego.

Po spuszczeniu całego oleju silnikowego odkręcamy śruby mocujące miskę olejową i zdejmujemy ją. Następny etap polega na usunięciu z powierzchni montażowej bloku silnika resztek starej uszczelki za pomocą np. benzyny ekstrakcyjnej. Kolejny etap to przygotowanie nowej miski olejowej do montażu, na którą zakładamy nową uszczelkę. W niektórych przypadkach używa się w tym celu silikonu. Nową miskę olejową wraz z uszczelką montujemy w miejsce starej, dokręcając równomiernie śruby mocujące, korygując siłę docisku za pomocą klucza dynamometrycznego. Jest to bardzo ważne, ponieważ zbyt mocne dokręcenie śrub miski może doprowadzić do „wypłynięcia” uszczelki i późniejszego rozszczelnienia całego układu.

Po zamontowaniu miski olejowej, należy wkręcić korek spustowy z nową uszczelką, założyć nowy filtr oleju i skręcić wszystkie podzespoły zdemontowane na czas wymiany miski olejowej. Końcowy etap polega na uzupełnieniu całego układu świeżym olejem silnikowym, o parametrach zgodnych z zaleceniami producenta samochodu.