W sieci krąży błędne przekonanie, że głównym zadaniem systemu ABS jest skrócenie drogi hamowania. Nic z tych rzeczy. ABS został stworzony po to, by w trakcie tego manewru łatwiej było utrzymać kierunek jazdy. ESP to niejako rozwinięcie ABS-u, bo pomaga podczas pokonywania zakrętów, ale dziś nie o tym...

Pierwszy model seryjnie wyposażony w rewolucyjny system ABS został wypuszczony na rynek pod koniec lat 60. Obecnie posiada go niemal każdy nowy samochód. To niezwykle przydatne urządzenie powinni polubić nawet użytkownicy, którzy czują wstręt do wszelkiej elektroniki, znajdującej się w samochodzie. Czemu?

Trochę teorii

ABS, czyli Anti-Lock Braking System to układ stosowany w samochodach, by móc zapobiec blokowaniu kół w trakcie hamowania. System zalicza się do grupy systemów Advanced Vehicle Control Systems i zapobiega takim zjawiskom jak m.in. ściąganie samochodu w bok, wirowanie samochodu, utrata kontroli nad samochodem. Warto przy tym zaznaczyć, że długość drogi hamowania pojazdu wyposażonego w system ABS nie zależy jednak wyłącznie od tego systemu i uzależniona jest przede wszystkim od umiejętności kierowcy i warunków zewnętrznych.

W praktyce

W samochodach bez systemu ABS kierowca musi hamować tak, by utrzymać kontrolę nad samochodem. Niestety, trudno określić najlepsze zachowanie kierowcy, bowiem zbyt słabe hamowanie wydłuża drogę hamowania, a zbyt mocne prowadzi do utraty sterowności. Dlatego specjaliści sugerują, by w przypadku konieczności silnego hamowania stosować hamowanie przerywane tzw. impulsowe. W drugim przypadku, czyli w samochodach z ABS, wygląda to zupełnie inaczej. Najefektywniejszym sposobem hamowania jest szybkie i mocne wciśnięcie pedału hamulca i pedału sprzęgła, co zapewnia krótszą drogę hamowania i minimalizuje sytuację, gdzie silnik samochodu zgaśnie. Należy o tym pamiętać, bowiem brak wciśniętego sprzęgła mógłby spowodować automatyczne wyłączenie wszystkich systemów wspomagających kierowcę, w tym ABS. Ponadto system ABS pomaga utrzymać prawidłowy tor jazdy i minimalizuje ryzyko utraty panowania nad samochodem.

Jak to działa?

Utrata sterowności samochodu podczas hamowania następuje, gdy koła samochodu przestają się obracać. Różnice sił hamowania wprawiają samochód w ruch obrotowy wokół własnej osi pionowej. By zapobiec temu zjawisku postanowiono opracować system, który będzie zapobiegał blokowaniu się kół podczas hamowania, czyli właśnie ABS. System naśladuje hamowanie impulsowe, lecz robi to bez wątpienia znacznie dokładniej niż kierowca, gdyż pozwala na uzyskanie bezpiecznego współczynnika poślizgu koła na poziomie 10-30%.

Układ ABS niesie ze sobą szereg korzyści. Kierowca podczas hamowania awaryjnego jest w stanie bez obawy wpadnięcia w ewentualny poślizg mocno nacisnąć na pedał hamulca, a system skutecznie ograniczy siłę hamowania do tego stopnia, by nie doszło do zablokowania kół i niekontrolowanego poślizgu. ABS pomaga także przy hamowaniu na zakrętach i wspomaga kierowcę w maksymalnym skróceniu drogi hamowania.